From Insular to Peninsular
educational processes mediated by information technology and communication in the light of the complex thought
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.530-552.3204Abstract
This paper is part of a Ph.D. thesis considering the following main question: “How to use information and communication technologies, in the light of complex thinking, in the production of teaching practices that enhance the learning process in professional and technological education and, what are the reverberations arising from this movement in knowledge and in teaching practice?”. The study carried out is a research with a qualitative approach, with an exploratory objective, supported, in terms of technical procedures, by action research, based on complex thinking. Through open and complex rationality, it was possible to delineate, based on complex thinking, theoretical and methodological elements for the production of teaching practices mediated by information and communication technologies (ICT), as a way to enhance student learning, and, in a recursive logic, typical of complex thinking, to promote the analysis of the reverberations arising from this process of thinking and implementing teaching practices mediated by ICT in teaching knowledge and practice, since the movements of the action-research carried out made possible a true teacher training between pairs.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.