The The Governance and Management Professor in/for Federal Higher Education
Case Study in The Military Institution
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3167Keywords:
Legislation, Governance, Management and Teaching AssignmentsAbstract
with emphasis on military higher education institutions. The central problem considers the discussion about inequalities in educational governance in a military context, specifically regarding civil teaching activities in the Humanities, to be emerging. The starting question is: what are the devices that legally support the materialization of governance of civil teaching activities in the barracks? Through a single case study anchored in the humanities, a corpus was developed based on theoretical, normative, documentary, and self-narrative sources. The analysis encompassed specialized literature, regulatory and legal policies, as well as decision-making processes related to teaching activities. The investigation verified that governance in the barracks defines the management of processes and people in a distinct way compared to civil governance. Dissonances were identified in teaching assignments, both in conceptual and normative aspects, when compared to assignments in civil public institutions and other military organizations. The divergent understandings about teaching assignments revealed they impact less on teaching autonomy than on scientific research, especially those associated with the humanities. The study points to the urgency of expanding the discussion about governance and management in the military context, contributing to a deeper understanding of the integration of civil teaching practices in the barracks. Thus, it seeks alignment between the educational legislation of federal higher education and that of the Brazilian Army, considering the ethical, professional, and humanized values defended in public life.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.