The The Governance and Management Professor in/for Federal Higher Education

Case Study in The Military Institution

Authors

  • Cristina Novikoff Centro de Estudos de Pessoal - EB
  • Valéria Marques de Oliveira Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - URRRJ

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3167

Keywords:

Legislation, Governance, Management and Teaching Assignments

Abstract

with emphasis on military higher education institutions. The central problem considers the discussion about inequalities in educational governance in a military context, specifically regarding civil teaching activities in the Humanities, to be emerging. The starting question is: what are the devices that legally support the materialization of governance of civil teaching activities in the barracks? Through a single case study anchored in the humanities, a corpus was developed based on theoretical, normative, documentary, and self-narrative sources. The analysis encompassed specialized literature, regulatory and legal policies, as well as decision-making processes related to teaching activities. The investigation verified that governance in the barracks defines the management of processes and people in a distinct way compared to civil governance. Dissonances were identified in teaching assignments, both in conceptual and normative aspects, when compared to assignments in civil public institutions and other military organizations. The divergent understandings about teaching assignments revealed they impact less on teaching autonomy than on scientific research, especially those associated with the humanities. The study points to the urgency of expanding the discussion about governance and management in the military context, contributing to a deeper understanding of the integration of civil teaching practices in the barracks. Thus, it seeks alignment between the educational legislation of federal higher education and that of the Brazilian Army, considering the ethical, professional, and humanized values defended in public life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Novikoff, Centro de Estudos de Pessoal - EB

Possui pós-doutorado em Educação pela FEBFE/UERJ (2013), Doutorado em Educação (Psicologia da Educação) pela PUCSP (2006), Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro pela UERJ (2002), Especialista em Formação de Docentes para o Ensino Superior pela Universidade Gama Filho (2000), em Psicopedagogia na Educação pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (1998) e, em Ginástica Escolar pela Fundação Oswaldo Aranha (1993). É Graduada em Pedagogia pela Fundação Educacional Rosemar Pimentel (1990) e em Educação Física pelo Centro Universitário de Volta Redonda (1987). Atuou em diferentes Instituições de Educação e níveis de ensino, o que lhe permitiu ampliar seu olhar para o ensino, a pesquisa e extensão. Concursada na Universidade Federal de Campina Grande ? UFCG na cidade de Cajazeiras, no estado da Paraíba, em 2015, onde atuou como professora do magistério superior na graduação e como professora colaboradora no Programa de Mestrado Profissional em Letras (Profletras), nas funções de Assessora de Pesquisa e Pós-Graduação do Centro de Formação de Professores, como Membro do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos - CEP/ HUAC e do Conselho Superior de Pesquisa. Em 2020 passou a atuar no Centro de Estudos de Pessoal e Forte Duque de Caxias - CEP/FDC, na cidade do Rio de Janeiro (RJ) nos programas de pós-graduação lato e stricto sensu. Foi Editor-gerente da RPI - Revista de Pesquisas Interdisciplinares ? CFP/UFCG e foi líder do Laboratório do Grupo de Estudos e Pesquisas em Representações Sociais na/para Formação de Professores - LAGERES/UFCG/DGPCNPq (2010-2022). Atualmente é líder do grupo de pesquisa NeuroMil: da formação ao combate (PROPESQUISA2022/CADESM/EB). 

Valéria Marques de Oliveira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - URRRJ

Psicologia (Universidade do Estado do Rio de Janeiro/1986), Pedagogia (Instituto Isabel/1988), Psicopedagogia (UERJ- 1995), Especialização em: Treinamento e Desenvolvimento de Recursos Humanos (Faculdade São Judas Tadeu/1991), em Gestalt-terapia (Clínica de Psicoterapia Vita/1986), em Educação Especial/Pessoas com Deficiência Auditiva (UNIRIO/2008), em Educação a Distância (UNB/2009), em Equoterapia (Ibiúna, incompleto), Mestrado em Educação (Universidade do Estado do Rio de Janeiro/1996), Doutorado em Psicologia (Universidade Federal do Rio de Janeiro/2005), Pós-doutorado em Educação (Universidade do Estado do RJ/2011). Atualmente é professora na pós-graduação Stricto Sensu de Psicologia (Mestrado/Doutorado) da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro. Lidera o grupo de pesquisa: "Aprendizagem e Cultura Organizacional na contemporaneidade: Narrativas dialógicas emancipatórias" 

Published

2025-09-25

How to Cite

NOVIKOFF, C.; OLIVEIRA, V. M. de. The The Governance and Management Professor in/for Federal Higher Education: Case Study in The Military Institution. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–28, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3167. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3167. Acesso em: 30 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas