Why I became a physicist

analysis of the motivations for choosing and staying in a scientific career based on interviews conducted on National Physicist Day (2020)

Authors

  • Antônio Nunes de Oliveira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, Cedro/CE - Brasil
  • Wally IFCE/RENOEN

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.553-564.3166

Keywords:

student motivation, Physics, scientific career

Abstract

Physics is a Science that, due to its wide scope, is essential for the advancement of various areas of knowledge in human sciences and technology. Even though it is such an important area, it has been hard to attract young people to the field. As a result, the classes in Physics degrees are extremely small, even when compared to Mathematics, in which demand is also reduced. This is a qualitative and quantitative study that investigated the motivations for choosing Physics as a profession and building their careers in the area. The data collection based on content analysis of interviews conducted on Physicist Day (2020) allowed us to verify the main motivations that led the interviewees to become physicists, such as scientific curiosity; scientific dissemination, games, toys, and scientific experiments; the links that Physics establishes with other areas of knowledge, in addition to financial support, science olympiads as well as government programs and university extension projects. All the motivations mentioned are reinforced by the presence of inspiring teachers, whose main characteristics are didactics, mastery content, human and welcoming aspect, passion for teaching, in addition to the ability to relate Science to the student’s daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Nunes de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE, Cedro/CE - Brasil

É licenciado em Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE/2008), mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC/2013), especialista em Ensino de Astronomia pela Cruzeiro do Sul (Cruzeiro do Sul Virtual/2021). Foi aluno do Curso de Bacharelado em Direito da Universidade Regional do Cariri (URCA) e aluno do Curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação, Ciências e Letras de Iguatu (UECE/FECLI). É aluno do programa de pós-graduação em Engenharia de Processos da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e do Programa de Pós-Graduação em ENSINO da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN). Atuou como professor do curso de Licenciatura em Física da UECE/FECLI durante o período 2010-2013. Foi professor efetivo no Instituto Federal do Pará (IFPA/CRMB), onde atuou na educação do campo e no PAFOR, trabalhando com os povos indígenas, quilombolas e assentados. Foi professor efetivo no Instituto Federal do Piauí - IFPI/CAMPUS PICOS e também no Instituto Federal do Ceará - IFCE Sobral, tendo atuado como professor e coordenador do Curso de Licenciatura em Física do IFCE Sobral. Entre 2014 e 2017 atuou como professor convidado no projeto Ibaorebu, coordenado pela FUNAI juntamente com o IFPA e o povo indígena Munduruku. É coordenador e idealizador de algumas ações de divulgação e popularização da Ciência, dentre elas o Evento Científico Unificado: Jornada de Física, uma ação que reúne anualmente estudantes e professores da Educação Básica e dos cursos de Licenciatura em Física do Brasil e outros países. Atualmente é servidor do quadro efetivo no IFCE campus Cedro, onde atua como professor na Licenciatura em Física, em cursos Técnicos e desenvolve pesquisas em Ensino de Física (com ênfase em Física Moderna e Contemporânea), em Ensino de Ciências e Matemática e, em Processos térmicos e de separação. É revisor de períodicos nacionais e editor associado do Jornal Mato-Grossense de Física. Atua frequentemente em ações de divulgação e popularização da Ciência.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/0413684696036057

Wally, IFCE/RENOEN

Bachelor's, Master's and Doctorate degrees in Physics from the Federal University of Ceará (UFC). He is a professor in the PhD program in Education of the Northeast Network of Education (RENOEN), a professor in the Department of Telematics and in the Postgraduate Program in Telecommunications Engineering (PPGET), both at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará (IFCE). He is a researcher at the Photonic and Applied Electromagnetism Laboratory/IFCE and collaborator of the Telecommunications and Materials Science and Engineering Laboratory - LOCEM/UFC. He has experience in the area of Physics applied to Telecommunications, Education, Electromagnetism, Classical Areas of Phenomenology and their Applications, mainly working in the following themes: Telecommunications Systems, Graphene, Internet of Things (IoT), Big Data, Photonics, Sensor Networks, Optical Communication, Telehealth and Smart City. He is a Full Member of the Academy of Mathematics of Ceará (ACM) and currently holds the position of Rector of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará - IFCE.

Published

2023-09-14

How to Cite

OLIVEIRA, A. N. de; WALLY MENDONÇA MENEZES, J. W. M. Why I became a physicist: analysis of the motivations for choosing and staying in a scientific career based on interviews conducted on National Physicist Day (2020). Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 553–564, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.553-564.3166. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3166. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)