Meaningful Learning and Didactic Situations in the teaching of Limits and Derivatives
a bibliographic study
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.1-18.3153Keywords:
teaching Calculus, teaching limits and derivatives, Meaningful Learning TheoryAbstract
This systematic literature review is part of a professional doctoral thesis in Teaching Exact Sciences, still in progress, which aims to investigate the development of theses and dissertations about Differential Calculus, specifically on the teaching of Limits and Derivatives supported by the Meaningful Learning Theory (MLT) or the Theory of Didactical Situations (TSD). The research problem is: How have the MLT or TSD, or both, been used in teaching Limits and Derivatives? The study was developed according to the assumptions of exploratory and bibliographical research, through analyzes of academic productions included in the CAPES Catalog of Theses and Dissertations during the period 2012–2022. Results suggested successful activities, especially through the development of didactic sequences and investigative tasks, and by different methodological instruments following the theoretical assumptions of the MLT or TSD, such as task solving, Gowin's V, concept maps, pre- and post-tests. The study, however, did not find any work that had been developed using the MLT and TSD concurrently.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.