Performance analysis of the Mechanical Engineering undergraduate program at IFSul compared to other Ifs

Authors

  • Durval João De Barba Junior Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul, Sapucaia do Sul/RS - Brasil.
  • Fabrício Hartmann Borba Secretaria Municipal de Educação de Teutônia, Teutônia/RS - Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.122-140.3035

Keywords:

Mechanical engineering, Indicators, Federal Institutes, PNP, INEP

Abstract

This paper aims to present a comparison between some indicators of the quality of ten years Mechanical Engineering undergraduate programs, from the Federal Institutes of Rio Grande do Sul and Santa Catarina, based on the IFSul, campus Sapucaia do Sul. Therefore, the study considers how the Mechanical Engineering course of campus Sapucaia do Sul is compared to the others. Data were extracted from the Nilo Peçanha Platform (PNP) and the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP). The indicators used were: National Student Performance Examination (ENADE), Difference Indicator Between Observed and Expected Performance (IDD), Preliminary Course Concept (CPC), General Course Index (IGC), Percentage of Night shift Enrollments (MN [%]), Average Vacant Enrollment Rate (RIV) and the Annual Dropout Rate (Ev [%]). The results show that the Mechanical Engineering Course at IFSul campus Sapucaia do Sul should seek to reduce the number of abstentions in ENADE to improve this concept, also increasing the concepts of IDD and CPC. As for the Average Vacant Enrollment, this is the highest analyzed and it has the fourth lowest average Annual Dropout Rate, which is below the average found in the PNP.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Durval João De Barba Junior, Instituto Federal Sul-rio-grandense - IFSul, Sapucaia do Sul/RS - Brasil.

Possui graduação em ENGENHARIA MECÂNICA pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993), mestrado em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997) e doutorado em Engenharia Aeronâutica e Mecânica pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica (2015). Atualmente é professor do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense. Tem experiência na área de Engenharia de Produção, com ênfase em Sustentabilidade, atuando principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade, paredes finas, fabricação, life cycle assessment e usinagem.

Fabrício Hartmann Borba, Secretaria Municipal de Educação de Teutônia, Teutônia/RS - Brasil.

Graduação em Ciência da Computação - UNISC (2006) e Licenciatura em Computação - UNISC (2012). Especialização em Mídias na Educação - UFRGS (2012), Especialização em Docência no Ensino Superior - UNIASSELVI (2019) e Especialização em Educação a Distância: Gestão e Tutoria - UNIASSELVI (2019). Mestrado em Ensino - UNIVATES (2018). Professor de Informática e Coordenador Pedagógico de Informática na Secretaria Municipal de Educação (Teutônia/RS). Articulador Local do Programa de Inovação Educação Conectada (Ministério da Educação).

Published

2023-03-30

How to Cite

DE BARBA JUNIOR, D. J.; HARTMANN BORBA, F. Performance analysis of the Mechanical Engineering undergraduate program at IFSul compared to other Ifs. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 122–140, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.122-140.3035. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3035. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas