Sound Atelier: proposal of a strategy based on STEAM Education for the learning of sound waves

Authors

  • Emerson de Souza Queiroz Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ
  • Marcus Vinicius Pereira Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2990

Keywords:

Music, Sound waves, STEAM

Abstract

Although the study of sound waves is relevant, practical applications are still incipient considering the abstraction of the theme. This research aims to propose a didactic strategy for the teaching of sound waves through STEAM education, which resulted in a video to present the Sound Atelier - a collaborative learning environment for the pedagogical use of the 14-string musical instrument - a zither in puzzle format. In addition to this instrument, six textual artifacts were made – assembly manual, pedagogical itinerary and four learning dynamics. The video as an educational product was applied remotely with 23 public Basic Education teachers in the areas of Mathematics and Natural Sciences. As a result, we can say that the product met the expectations to present the potential of the Sound Atelier, making the artifacts associated with the didactic strategy viable and applicable, as evidenced by the responses of the participating professors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emerson de Souza Queiroz, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Mestre em Ensino de Ciências, Especialista em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática e Licenciado em Matemática. Agraciado com os Prêmios: Shell de Educação Científica em 2017; Música, Segurança e Saúde no Trabalho do Sistema Firjan em 2013; Excelência em Educação no Município de Japeri em 2007. Docente na Educação Superior, Educação Básica, programas de formação de professores e Educação a Distância.

Marcus Vinicius Pereira, Instituto Federal do Rio de Janeiro - IFRJ

Doutor em Educação em Ciências e Saúde, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e Licenciado em Física. É Jovem Cientista do Nosso Estado da FAPERJ. Professor titular e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências (PROPEC) do IFRJ, onde exerce a função de Pró-reitor de Pesquisa, Pós-graduação e Inovação.

Published

2025-09-23

How to Cite

DE SOUZA QUEIROZ, E.; PEREIRA, M. V. Sound Atelier: proposal of a strategy based on STEAM Education for the learning of sound waves. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–16, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.2990. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2990. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas