Senses and meanings assigned to teaching training by egresses from the Institutional Program of the Initiation to Teaching Grant (PIBID)
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2956Keywords:
Teacher training, PIBID, Meanings, SignificanceAbstract
This study aimed to analyze the contributions of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) to teacher training. In the theoretical framework, central aspects of teacher training and professional development are based on important contemporary contributions. The qualitative research involved 40 subjects who responded to a questionnaire, in addition to five interviewees. Data analysis was conducted in light of the theory of Meaningful Cores, based on the assumptions of Socio-Historical Psychology. The results pointed to the following as the main contributions of the program: the experience of teaching in the school context, the role of supervising teachers as co-trainers, the articulation between theory and practice, and the relevance of collaborative learning. It was concluded that PIBID, in conjunction with the initial training received in undergraduate studies, enhances teacher training that is more consistent and aligned with the demands of the school environment.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.