Senses and meanings assigned to teaching training by egresses from the Institutional Program of the Initiation to Teaching Grant (PIBID)

Authors

  • André de Araújo Moraes Universidade de Taubaté - Unitau
  • Virgínia Mara Próspero da Cunha Universidade de Taubaté - Unitau

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2956

Keywords:

Teacher training, PIBID, Meanings, Significance

Abstract

This study aimed to analyze the contributions of the Institutional Program for Teaching Initiation Scholarships (PIBID) to teacher training. In the theoretical framework, central aspects of teacher training and professional development are based on important contemporary contributions. The qualitative research involved 40 subjects who responded to a questionnaire, in addition to five interviewees. Data analysis was conducted in light of the theory of Meaningful Cores, based on the assumptions of Socio-Historical Psychology. The results pointed to the following as the main contributions of the program: the experience of teaching in the school context, the role of supervising teachers as co-trainers, the articulation between theory and practice, and the relevance of collaborative learning. It was concluded that PIBID, in conjunction with the initial training received in undergraduate studies, enhances teacher training that is more consistent and aligned with the demands of the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André de Araújo Moraes, Universidade de Taubaté - Unitau

Doutorando em Desenvolvimento Humano e Tecnologias pela Unesp e Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté (Unitau, 2019). Pesquisas com ênfase na formação de professores, ensino-aprendizagem, tecnologias educacionais e afetividade. 

Virgínia Mara Próspero da Cunha, Universidade de Taubaté - Unitau

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade de Taubaté (1986), graduação em Licenciatura em Pedagogia, habilitação em Administração Escolar, pela Universidade de Taubaté (1989), graduação em Licenciatura em Pedagogia, habilitação em Magistério, pela Faculdade de Educação de Guaratinguetá (1996), MESTRADO em Educação: Psicologia da Educação, pela Pontificia Universidade Católica de São Paulo (2003) e DOUTORADO em Educação: Psicologia da Educação, na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2009). PROFESSORA ASSISTENTE III, efetiva, titular da disciplina: EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR, da UNIVERSIDADE DE TAUBATÉ - SP (de 1997 a 2021), tendo atuado como Coordenadora Pedagógica do curso de Educação Física (2008 a 2010 e 2016 a 2019), Diretora do Departamento de Educação Física da UNITAU (2011 a 2016). Membro do Comitê de Ética em Pesquisa da UNITAU. Representante do corpo docente da Área de Biociências, no Conselho de Administração (CONSAD), da Universidade de Taubaté. Professora Coordenadora do Subprojeto Educação Física PIBID/CAPES/UNITAU (Subprojeto Educação Física - 2011 a 2018) e Coordenadora Institucional do Programa de Residência Pedagógica/CAPES/UNITAU (2018 - 2021). assessora e coordenadora dos Programas e Projetos de Extensão, Pró-reitoria de Extensão, Universidade de Taubaté (2020 - 2021) Atualmente é PROFESSORA PERMANENTE do MESTRADO PROFISSIONAL EM EDUCAÇÃO /UNITAU (2014 - atual). Tem experiência na área de Educação Física Escolar e Educação, com ênfase em Avaliação e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Física Escolar, Avaliação da Aprendizagem, Atividades Lúdicas na Educação Básica e Formação de Professores. 

Published

2025-09-23

How to Cite

DE ARAÚJO MORAES, A.; CUNHA, V. M. P. da. Senses and meanings assigned to teaching training by egresses from the Institutional Program of the Initiation to Teaching Grant (PIBID). Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–21, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.2956. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2956. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas