Seminário integrado e Objetivos do Desenvolvimento Sustentável

relato de uma prática no Ensino Médio Integrado de Técnico em Controle Ambiental

Authors

  • Renata Porcher Scherer Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul
  • Luciana Rodrigues Nogueira Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul
  • Sandra Machado Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2916

Abstract

The present work is a report of a pedagogical experience of an Integrated Seminar carried out in the scope of an Integrated High School in Environmental Control Technician Course. The proposed work took place in an interdisciplinary way involving five disciplines. The theoretical and methodological perspectives that supported the work developed were studies on integrated high school education with active strategies based on the methodology of contextualization of learning. The work was carried out throughout 2021 with two first-year classes and due to the COVID-19 pandemic, it was carried out entirely in the emergency mode of remote learning. At the end of the reflection, the importance of interdisciplinary work and the role of young people in the construction of a more democratic education is pointed out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Porcher Scherer, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Docente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSUL  Campus Sapucaia do Sul. Docente no Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica em Rede - ProfEPT. Doutora em Educação. 

Luciana Rodrigues Nogueira , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Docente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSUL  Campus Camaquã. Bacharel em Engenharia em Bioprocessos e Biotecnologia, mestre em Fisiologia Vegetal, doutora em Qualidade Ambiental. 

Sandra Machado , Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Docente do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSUL  Campus Camaquã. Mestre em Educação e Doutoranda pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL.

Published

2025-09-23

How to Cite

PORCHER SCHERER, R.; RODRIGUES NOGUEIRA , L. .; MACHADO , S. . Seminário integrado e Objetivos do Desenvolvimento Sustentável: relato de uma prática no Ensino Médio Integrado de Técnico em Controle Ambiental . Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–9, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.2916. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2916. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)