OS efeitos da pandemia da COVID-19 no processo educacional no Brasil entre os anos de 2020 e 2021
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.548-562.2798Abstract
This article aims to analyze the literary production about the effects of the Covid-19 pandemic on the Brazilian educational process between the years 2020 and 2021. In this sense, the present research sought to reflect on the social inequalities evidenced in the pandemic period, the work teacher in this period and a reflective look at the challenges presented in the educational context. Based on a literature review on Google academic with the following descriptor “Education and pandemic”, a survey of articles published in 2020 until October 2021 was carried out. that contribute to the educational gap. We found 75 articles, of which 49 studies were discarded due to incompatibility of content with the objective of our research. We are left with 26 articles that we read for analysis and reflection. Based on the articles analyzed, it was found that there is a precariousness of teaching work, due to a lack of investment in adequate training/training for the use of technological tools in the classroom, constituting a new demand for education in times of pandemic. The digital divide further accentuates social inequalities. We also observed the need to create public policies aimed at the continuing education of teachers in the face of new educational demands.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.