Discussing fake news about chemistry during the COVID-19 pandemic: how have they influenced students?

como elas têm influenciado os alunos?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.387-401.2176

Abstract

In the midst of the new coronavirus pandemic, many false news have circulated on social networks and have reached a large part of the population. Most of those affected by the famous fake news are students from public schools in the state of Rio de Janeiro. It is the teacher's role to discuss and clarify them in the classroom in person or remotely so that they do not propagate further and collaborate in the formation of citizens with a critical sense, without a distorted view of the facts. This work produced an electronic form with twelve questions about the contents of chemistry, science and current events involving the COVID-19 pandemic to assess how fake news influences students' thinking. It was applied to 207 high school students from three state schools in Rio de Janeiro. The analysis of the results showed the need for this type of discussion in the classroom, as subjects that are widely debated still cause confusion, such as the pH scale and the use of drugs such as hydroxychloroquine. A good notion of the students was observed as to how to protect against the virus and to “miraculous” methods of cure or prevention. The work reinforced the idea of ​​how important the discussion on fake news is during the pandemic, through the digital platforms that teachers and students have access to, but also after the end of social isolation, based on didactic measures in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felipe Vitório Ribeiro, SEEDUC-RJ


Graduado em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2013). Mestre em Química Orgânica pelo Programa de Pós-Graduação em Química da UFRRJ (2015). Especialista em Docência na Educação Básica pelo Colégio Pedro II (2018). Doutor em Química pela UFRRJ (2020), com ênfase em Química Medicinal e Síntese de Fármacos, atuando principalmente nos seguintes temas: Síntese de compostos Cumarínicos e Heterocíclicos com potencial bioatividade, Síntese e exploração das propriedades Fotofísicas de substâncias luminescentes e intercalantes ao DNA, Reações Multicomponente e Reações de Acoplamento Cruzado. Possui vasta experiência em todos os níveis da educação: Fundamental, Médio e Superior. Atuou por mais de cinco anos como professor de preparatórios (Pré-ENEM UFRRJ e Curso Forte) militares, colégios técnicos, IFs e UFs. Atualmente é professor da Secretaria Estadual de Educação (SEEDUC-RJ) concursado há mais de cinco anos e lecionando em várias cidades do estado. Também é professor Substituto Nível EBTT do Colégio Técnico da UFRRJ, aprovado em primeiro lugar em concurso público, e mediador de nível superior EaD do CEDERJ (Consórcio CECIERJ). 

Ana Paula, SEEDUC/RJ

Possui graduação em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2005), mestrado em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2007) e doutorado em Química pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2014). Participou no ano de 2009 de um intercambio na Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina. Atuou no ano de 2012 a 2013 como professora substituta no Centro Universitário Estadual da Zona Oeste no Rio de Janeiro. Atualmente é professora Docente- I - CE José Maria de Brito e CE Sandra Roldan Barbosa. Tem experiência na área de Química, com ênfase em Química Orgânica, atuando principalmente nos seguintes temas: produtos naturais, educação, Talinum, feofitina, fitoquímica e dicroísmo circular.  

Carlos, Colégio Pedro II

Possui graduação em Química Com Atribuições Tecnológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989), graduação em Licenciatura em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2001), mestrado (1990) e doutorado (1998) em Ciências pelo departamento de Química Orgânica do Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro (1990). Atualmente é Coordenador Pedagógico e professor de Química do Colégio Federal Pedro II no Campus Tijuca II. Professor Supervisor do Programa de Residência a Docência da Pró-reitoria de Pós-graduação do Colégio Pedro II. Coordenador da Comissão Científica da Olimpíada de Química do Estado do Rio de Janeiro (OQRJ).

Published

2022-05-30

How to Cite

RIBEIRO, F. V.; ANA PAULA; CARLOS. Discussing fake news about chemistry during the COVID-19 pandemic: how have they influenced students? como elas têm influenciado os alunos?. Revista Thema, Pelotas, v. 21, n. 2, p. 387–401, 2022. DOI: 10.15536/thema.V21.2022.387-401.2176. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2176. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas