From face-to-face to online: characteristics of the learning community in a master's course in times of COVID-19
características de comunidade aprendente em uma disciplina de mestrado em tempos de COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V20.Especial.2021.112-131.1960Abstract
This study came from the desire to identify characteristics of a learning community in a curricular component of a master's course that, during the pandemic moment, where we are living right now, needed to have changed its modality, moving from face-to-face to online. Thus, the present article is characterized as a registry from the analysis of the training path of a group of teachers in a master's course in COVID-19 times. The class consisted of 21 students who, even in the remote mode, remained until the end, completing the course. Thus, it is intended to build answers to the following question: What characteristics of the learning community does a master's class present, when moving from a face-to-face proposal to an online format? For conducting the empirical research, an electronic questionnaire with 13 questions was developed on the Google Forms platform. The text is based on the theoretical conceptions of different authors, as the analysis of the speeches of the teacher trainer and the master's students. The research aims to understand how a group of students organized themselves in a learning community, through digital technologies, in times of social distance. Possibly this type of study will become a trend in teacher education, since it is shown as a training based on dialogue, the sharing of ideas and the investigation of practices that can transform the reality of students and teachers. Thus, from the analysis emerges the procedural movement in that the class was involved, enhancing learning related to the use of digital technological tools, contributing to the expansion of online dialogical interactions and allowing the continuity of the teaching-learning process in the context of the COVID pandemic. -19.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.