Integrative Pedagogical Practices: Research In Technical Courses Integrated In Mechatronics Of The Federal Network Located In The Southern Region Of The Country
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3909Keywords:
Integrative Pedagogical Practices, Professional Education and Technological Education, Federal Network, Integrated Technical Course in Mechatronics, Integrated High SchoolAbstract
This study investigates integrative pedagogical practices in Professional and Technological Education through an exploratory research that analyzes the Pedagogical Projects of Integrated Technical Courses in Mechatronics offered by Federal Institutes in the southern region of Brazil, identifying six Integrated Technical Courses in Mechatronics. The analysis highlights elements that strengthen such practices, such as the implementation of Integrated Professional Practice strategies, integrative project curriculum components, and complementary activities. It is concluded that these practices encompass interdisciplinarity, contextualization, and integration, present in the studied Pedagogical Projects, revealing a variety of configurations, without a single or exclusive approach. This study emphasizes the educational intentionality of integrative pedagogical practice, which, by articulating different disciplines and areas of knowledge, provides a more critical and comprehensive human formation for students, aiming to enhance their ability to face the complex challenges of the world of work.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.


