Implicit conceptions of Natural Sciences pibidians about teaching-learning based on reflections on the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3812Keywords:
initial formation, action-research, Implicit TheoriesAbstract
The study addresses the initial training of teachers within the scope of the participation of students from the Natural Sciences course in the Institutional Teaching Initiation Scholarship Program (PIBID). The objective was to analyze the implicit conceptions about teaching-learning based on knowledge about the Common National Curriculum Base (BNCC) through qualitative approach, of a basic nature and exploratory objective, with an action-research procedure. The research occurred in a school in the Uruguaiana Municipal Public Basic Education Network. Data collection was through the application of a questionnaire composed of open questions and analyzed using the Content Analysis technique. The results indicated that the Implicit Conceptions of the Pibidians, about teaching-learning move move between Contextualization, understanding and application of science, Methodological strategies for teaching science, Teaching role in the teaching-learning process: a reflective attitude and Awareness and Changing habits through learning scientific concepts and indicated a constructive profile, which reveals of initial training based on the construction of new teaching-learning concepts.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.