Sexuality of deaf women
a literature review
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3788Keywords:
Sexuality, Deaf woman, Sex educationAbstract
Sexuality is a difficult issue to be discussed in the field of school education, especially when it comes to inclusion. The topic is also surrounded by prohibitions, myths, and taboos of all kinds. Students with disabilities seem to be even more invisible, as if they were asexual beings. Things get more difficult when there is no language shared among the deaf, the school, the family, and the society. Such situation opens space for post-truths, which makes dialogue and the subject knowledge of sexuality difficult. According to Foulcauldian studies, sexuality defines us as subjects and delineates us in our subjectivity (ies). The aim is to carry out a bibliographic study of dissertations, theses, and scientific articles from eight databases (PUC, SP; UFSCar; UNESP; USP; UNICAMP; SCIELO; CAPES and OASISBR), from 2011 to 2023, to verify how the constitution of deaf women and their relationship with sexuality is treated. The study is bibliographic, documental, qualitative, and based on the analysis of Foucauldian discourse from the third domain called genealogy of ethics. The review showed the scarcity of studies on sexuality and their need for more inclusive education.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.


