Pedagogical mediation in a continuing education course for basic education teachers

an experience report

Authors

  • Karyne Baptista de Souza Cruz Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR
  • Maira Paupitz Vasselai Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR
  • Josmaria Lopes de Morais Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3653

Keywords:

Pedagogical mediation, Active methodologies, Continuing training, Science teaching

Abstract

This experience report aims to present a pedagogical mediation experience developed in a continuing education course for basic education teachers. This is a part of master's research, with a qualitative, observational, and descriptive approach in which proposals are developed to guide active methodologies for teaching and learning processes, which materialize into concrete, specific and differentiated strategies, and approaches. The results of the implementation of these proposals: a) the importance of planning for the development of the mediated class, b) the challenges of encouraging autonomy in an educational process, c) the importance of the emphasis given to strategies carried out in groups, thus resulting in interaction between participants, d) encouraging the use of active methodologies; e) encouraging the use of digital technologies in continuing education courses for teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karyne Baptista de Souza Cruz, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UFTPR

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática. Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Especialista em Ensino Lúdico pela Faculdade São Braz (2018), Especialista em Educação Ambiental pela PUC-PR (2014) e Graduada em Licenciatura Ciências Biológicas PUC-PR. Docente do Ensino Básico da Rede Privada de Curitiba-PR.

Maira Paupitz Vasselai, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Mestra em Ensino de Ciências e Matemática. Graduada em Ciências – Biologia. Atualmente é Técnica pedagógica no Núcleo Regional de Educação de Curitiba - Secretaria de Estado da Educação (PR).

Josmaria Lopes de Morais, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Doutora em Química. Mestre em Ciências. Graduada em Química e Licenciada em Física. Professora e pesquisadora do Programa de Pós Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica (PPGFCET) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - Curitiba, onde desenvolve pesquisas e orienta alunos com temáticas relacionadas com Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Formação de professores.

Published

2025-10-14

How to Cite

CRUZ, K. B. de S. .; VASSELAI, M. P.; MORAIS, J. L. de. Pedagogical mediation in a continuing education course for basic education teachers: an experience report. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–11, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3653. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3653. Acesso em: 7 dec. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas