Conceptions and practices of teachers in Professional and Technological Education
the context of Integrated Professional Practiceitle
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3506Keywords:
Professional and Technological Education, Integrated Curriculum, Integrative Pedagogical Practices, Integrated Professional Practice, Federal InstitutesAbstract
This article aims to investigate teachers' conceptions of Integrated Professional Practice - PPI, which is present in the didactic-pedagogical organization of all integrated technical courses at the Federal Institute Farroupilha - IFFar. Regarding the methodological design, this study is based on the domains of a qualitative approach, with an exploratory and descriptive objective and characterized, in terms of procedure, as a field research, as semi-structured interviews were used, applied to a group of teachers , whose data were analyzed according to Bardin's proposal. The results show a superficiality regarding the concept of PPI and a dissociation of it with the materialization of the integrated curriculum, despite the advances, there is still a strong interference from the disintegrated didactic-pedagogical organization and disciplinary. Therefore, it is essential to invest in the legitimization and strengthening of its essential elements and, at the same time, institutionalize them as epistemological and methodological clues to open up the successful opportunity and the movement to materialize the integrated curriculum through PPI.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.


