Theater in chemistry teaching: a playful and affective way of learning
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3494Keywords:
Theater, Chemistry Teaching, Affectivity, LearningAbstract
This research aims to analyze the potential of using theater as a strategy to promote students' affective engagement with chemical content, promoting playfulness and affectivity in chemistry teaching. The methodology involved qualitative and exploratory research, of an applied nature, with the production of plays by students from a public high school in Acaraú-CE, using content from the history of chemistry. Semi-open questionnaires were administered after the presentation of the plays to identify acceptance of the methodology, affective perceptions and influence on learning. The data obtained was analyzed and discussed in the light of Vygotsky and other researchers, taking into account the students' motivation and affection for the knowledge of chemistry based on the performance in the theater. The results show that theater is a humanized and playful teaching strategy with the potential to trigger positive emotions, establish affectivity in relation to the content and make learning enjoyable and effective.
Downloads
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-23 (2)
- 2025-09-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.