This is an outdated version published on 2025-09-23. Read the most recent version.

Theater in chemistry teaching: a playful and affective way of learning

Authors

  • Francisco José da Costa Costa Universidade Federal do Ceará - UFC
  • Maria Goretti de Vasconcelos Silva Silva Universidade Federal do Ceará - UFC

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3494

Keywords:

Theater, Chemistry Teaching, Affectivity, Learning

Abstract

This research aims to analyze the potential of using theater as a strategy to promote students' affective engagement with chemical content, promoting playfulness and affectivity in chemistry teaching. The methodology involved qualitative and exploratory research, of an applied nature, with the production of plays by students from a public high school in Acaraú-CE, using content from the history of chemistry. Semi-open questionnaires were administered after the presentation of the plays to identify acceptance of the methodology, affective perceptions and influence on learning. The data obtained was analyzed and discussed in the light of Vygotsky and other researchers, taking into account the students' motivation and affection for the knowledge of chemistry based on the performance in the theater. The results show that theater is a humanized and playful teaching strategy with the potential to trigger positive emotions, establish affectivity in relation to the content and make learning enjoyable and effective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco José da Costa Costa, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em  Licenciatura em Química pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2008), Pós Graduação em Gestão Escolar pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada – INTA( 2009), Pós Graduação em Bioquímica pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada – INTA( 2015), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2019).  Professor efetivo da Rede Estadual de Ensino do Ceará. Com experiência na área de  Ensino de Química, atuou como Formador do Programa Professor Aprendiz como bolsista da FUNCAP. Atuando na formação de professores sobre metodologias de Ensino de Química no Ensino Médio. Atualmente Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Rede Nordeste de Ensino- Pólo RENOEN-UFC-CE.

Maria Goretti de Vasconcelos Silva Silva, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em Bacharelado em Química e Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestrado em Química Orgânica e Doutorado em Química Orgânica pela Universidade Federal do Ceará. Realizou Pós-doutorado no IQSC-USP, no Grupo de Pesquisas em Química Medicinal (NEQUIMED), com bolsa do CNPq e no Instituto do Medicamento (IMed) da Faculdade de Farmácia da Universidade de Lisboa com bolsa CAPES. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Química Analítica e Físico-Química da Universidade Federal do Ceará (UFC). Atua na área de Química de Produtos Naturais principalmente nos seguintes temas: ensaios in silico de potenciais agentes antitumorais e parasitários, prospecção de substâncias bioativas de plantas do nordeste, notadamente dos Gêneros Senna e Chamaecrista Orienta alunos dos Programas de Pós-Graduação em Química, Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática e Doutorado em Rede em Ensino (RENOEN) ? Polo UFC, notadamente no Estudo de Estratégias de ensino-aprendizagem em uma abordagem interdisciplinar para o Ensino Fundamental, Médio e Superior, além da aplicação de Metodologias ativas aplicadas ao Ensino de Química. Atualmente responde pela Coordenação do Polo UFC do Doutorado em Ensino -RENOEN.

Published

2025-09-23

Versions

How to Cite

COSTA, F. J. da C.; SILVA, M. G. de V. S. Theater in chemistry teaching: a playful and affective way of learning. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–16, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3494. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3494. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas