Active Methodologies in Teaching Programming Logic
An innovative experience whit Station Rotation
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3464Keywords:
Active Methodologies, Teaching of Logic Programming, Didactic Sequence, Rotation by SeasonsAbstract
This paper reports the experience of using Active Methodologies in teaching the subject of Logic Programming in a technical course in Computer Science, through the application of an educational product, of the Didactic Sequence type. The research developed the study of teaching strategies in the subject through a differentiated methodology that goes beyond practices focused only on content. The search for new ways to teach Logic Programming is due to the relevance of this curricular component for technical and higher education courses in the area of Information Technology, since it provides basic knowledge for the other contents covered in these courses. In this proposal, the Active Methodologies by Problem Solving and Cooperative Learning with Rotation by Seasons are used. The Didactic Sequence is composed of practical activities for creating and developing algorithms and solving problems with a collaborative format, which aims to provide meaningful learning in students of technical courses in the area of information technology. During the work, the application, acceptance, and contribution to learning the programming logic content was evaluated.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.