Active Methodologies in Teaching Programming Logic

An innovative experience whit Station Rotation

Authors

  • Guilherme da Silva Xavier Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul
  • D´ébora da Silva Motta Matos Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3464

Keywords:

Active Methodologies, Teaching of Logic Programming, Didactic Sequence, Rotation by Seasons

Abstract

This paper reports the experience of using Active Methodologies in teaching the subject of Logic Programming in a technical course in Computer Science, through the application of an educational product, of the Didactic Sequence type. The research developed the study of teaching strategies in the subject through a differentiated methodology that goes beyond practices focused only on content. The search for new ways to teach Logic Programming is due to the relevance of this curricular component for technical and higher education courses in the area of Information Technology, since it provides basic knowledge for the other contents covered in these courses. In this proposal, the Active Methodologies by Problem Solving and Cooperative Learning with Rotation by Seasons are used. The Didactic Sequence is composed of practical activities for creating and developing algorithms and solving problems with a collaborative format, which aims to provide meaningful learning in students of technical courses in the area of information technology. During the work, the application, acceptance, and contribution to learning the programming logic content was evaluated. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Guilherme da Silva Xavier, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul

Mestre em Docência para Ciências, Tecnologias, Engenharias e Matemática - UERGS (2022). Graduação em Processamento de Dados - UNISINOS (1991), Especialização em Desenvolvimento de Software Livre - UNISINOS (2004), MBA em Gestão de Projetos - UNISINOS (2013). Atuo como professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-grandense - IFSUL, campus Sapiranga. Experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Computação e Analise e Projeto de Sistemas de informação e Gerencia de Projetos. Professor de cursos Técnicos e Tecnológicos, na área de TI, nas disciplinas de Lógica de Programação, Linguagem Programação, Banco de Dados e Análise de Sistemas.

D´ébora da Silva Motta Matos, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS

Professora na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS, desde 2014. Atua nos cursos de Engenharia de Computação e no Mestrado Profissional em Ciências, Tecnologias, Engenharias e Matemática. Atualmente é coordenadora da Olimpíada Nacional de Aplicativos com fomento do CNPq. Obteve o título de doutorado em Ciência da Computação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, em 2014, Porto Alegre, Brasil e o título de mestre também em Ciência da Computação pela mesma instituição, em 2010. Possui graduação em Engenharia em Sistemas Digitais pela UERGS em 2007. Realizou uma colaboração no Politecnico di Milano, Itália, em 2011 e o doutorado sanduíche no CEA-Leti, Grenoble, França em 2012. Suas principais pesquisas são na área de aprendizagem baseada em problemas ou projetos, inserção de técnicas pedagógicas a partir do uso de tecnologias digitais e metodologias de ensino a partir de aprendizagem significativa interdisciplinar.

Published

2025-09-23

How to Cite

XAVIER, G. da S.; MATOS, D. da S. M. Active Methodologies in Teaching Programming Logic: An innovative experience whit Station Rotation . Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–15, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3464. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3464. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Exatas e da Terra