Bússola na Trilha Certa

uma proposta de motivação discente

Authors

  • Cássio Aurélio Suski Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Hans Peder Behling Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
  • Fernanda Fernandes Rodrigues Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Anaximandro Dalri Merizio Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC
  • Eduardo Conceição Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3460

Keywords:

Outdoor sports, Motivation, Depression, Stress, School dropout

Abstract

The main purpose of the project was to encourage the practice of outdoor sports in order to reduce school demotivation in high school. The methodology was divided into activities related to motivational, historical, technical aspects and curiosities about outdoor and adventure sports, orientation and navigation (notions of cartography and compass) and practical activities of hiking, mountain biking and canoeing. As a result, an academic impact can be seen related to the motivation of the students of the XXXXX and external partners in order to reduce the pressure under which young people are currently inserted and the possibility of relating the contents of the curricular units with sports activities and work activities, that is, a social impact of stimulating students in order to reduce depression, stress and school dropout.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cássio Aurélio Suski, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Possui graduação em Engenharia de Produção Mecânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001), Mestrado (2004) e Doutorado em Ciência e Engenharia de Materiais na UFSC (2011) e Pós-Doutorado pela Universidade do Estado de Santa Catarina, UDESC em 2020. Atualmente é Professor Pesquisador do Curso Técnico em Mecânica, do Curso de Graduação em Engenharia Elétrica e do Programa de Pós-Graduação - Mestrado em Clima e Ambiente.

Hans Peder Behling, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI

Possui graduação em Publicidade e Propaganda, Especialista em Gestão Estratégica de Negócios, Mestre e Doutor em Ciências da Linguagem e Professor do Mestrado Profissional em Administração - Gestão, Internacionalização e Logística.

Fernanda Fernandes Rodrigues, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Graduada em Psicologia, Mestra em Psicologia e Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC.

Anaximandro Dalri Merizio, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Licenciado em Física, Mestre em Ensino de Ciências Doutorando em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Eduardo Conceição, Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC

Técnico em Construção Naval, Licenciado em Educação Física, Mestre em Clima e Ambiente e Docente e Técnico de laboratório de Mecânica no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC).

Published

2025-09-23

How to Cite

SUSKI, C. A.; BEHLING, H. P. .; RODRIGUES, F. F. .; MERIZIO, A. D. .; CONCEIÇÃO, E. . Bússola na Trilha Certa: uma proposta de motivação discente. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–18, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3460. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3460. Acesso em: 25 sep. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas