Inclusion in Professional and Technological Education
the experiences of a deaf student in the Technical Course in Mechanics
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.463-484.3311Keywords:
inclusion, deaf education, Professional and Technological Education, narrative researchAbstract
Despite the increasing progress seen in recent years, few studies on school inclusion have been carried out, based on the subjects' narratives. In this perspective, this article, based on a final paper of a Pedagogical Formation Course for Non-Licensed Undergraduates, presents an investigation with a deaf student of a subsequent technical course in Mechanics, in a federal educational institution. Using narrative research, this student’s experiences were analyzed, with the purpose of identifying and discussing positive aspects and eventual gaps in the inclusion policy adopted by the course and by the institution. The narratives were compiled into three major groups: remote teaching, methodologies/evaluations, and educational institution. The analysis of these narratives showed that, although there are some points of attention to be considered, the student shows a sense of institutional belonging , recognizing the efforts made to materialize the inclusion process.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.