Teacher training in and through research in the context of supervised curricular internship

possibilities and challenges to its implementation

Authors

  • Adrielly Aparecida de Oliveira Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG, Rio Verde/GO - Brasil
  • Rosenilde Nogueira Paniago Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFG, Rio Verde/GO - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.485-499.3298

Keywords:

initial training, training in and through research, supervised curricular internship, professors in research

Abstract

This paper is part of a broader research section of a study on Supervised Curricular Internship (SCI) in and through research within a Federal Institute of Education in which a research group registered with the CNPQ has focused on understanding the SCI in the institution and to find ways to reframe it. This part of the research aims to identify the possibilities and challenges for the effectiveness of the SCI in and through research. Therefore, a qualitative approach was adopted, using the interview as a data collection procedure and content analysis as a technique for data analysis. The results reveal as possibilities, the immersion in the school environment in an investigative way with the use of data collection procedures and instruments, as well as the process of writing and sharing the results. As challenges, there was a feeling of insecurity during the period of regency and development of research projects, the time for the project's development, as well as a lack of knowledge about the theoretical-methodological elements for data analysis and results systematization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adrielly Aparecida de Oliveira, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Goiás - IFG, Rio Verde/GO - Brasil

Licenciada em Química pelo Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde. Especialista em Pedagogia Universitária pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Especialista em Educação a Distância pela FAEL. Licencianda em Pedagogia pela UNINTER. Mestranda em Educação para o Ensino de Ciências e Matemática pelo IFG - Campus Jataí. Possui experiência em docência através do Programa de Iniciação à Docência (PIBID), onde atuou entre os anos de 2016 à 2017 e também por meio do Programa Residência Pedagógica onde atuou como bolsista de 2018 à 2020. Atuou também como colaboradora de projeto de extensão sobre a inserção das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação nas escolas de educação básica do município de Rio Verde - GO entre 2019 e 2020. Atualmente pesquisa sobre Formação de Professores, especificamente sobre a formação do professor pesquisador. 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7099000742320971

Rosenilde Nogueira Paniago, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFG, Rio Verde/GO - Brasil

Possui pós-doutorado e doutorado em Ciências da Educação pela Universidade do Minho(2016). Graduação em Pedagogia, Matemática e Direito. Foi professora da rede de educação de Mato Grosso por 17 anos. Atualmente é professora titular do Instituto Federal Goiano. Atuou com a coordenação do Projeto de Iniciação à Docência Pibid e atua como coordenadora institucional do Residência Pedagógica. Líder do grupo EducAção do IF Goiano; membro do grupo Investigação da Universidade Federal de Rondonópolis. Tem experiência na área de Educação, Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, desenvolvimento profissional, identidade, saberes e práticas educativas. 

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8530013371818091

Published

2023-08-28

How to Cite

OLIVEIRA, A. A. de; PANIAGO, R. N. Teacher training in and through research in the context of supervised curricular internship: possibilities and challenges to its implementation. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 485–499, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.485-499.3298. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3298. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas