Tutorial Education Program in the Federal Institutes
a study on the profile and performance of PET groups
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.788-806.3297Keywords:
student formation, autonomy, teachingAbstract
The Federal Institutes (FI) in Brazil are institutions of higher, basic and professional education, operating in the five regions of the country. There are 36 groups connected to some of these units working on the Tutorial Education Program (TEP), which aims to provide students with the development of the ability to perform extracurricular activities, focusing on the principle of inseparability between teaching, research and extension. Despite its longevity in other higher education institutions, little is known about the profile of TEP groups in FI. Thus, the aim of this study is to investigate the specificities of active groups in these institutions, outlining their profile and their performance. This is a quantitative, qualitative and exploratory study, which methodology consisted of collecting data through an online questionnaire sent to the selected groups. The results show gaps in the groups, mainly in relation to the lack proximity with courses at other levels in the institutions and the limited institutional support given to their operation. Despite this, the program has been stimulating the students protagonism and autonomy, contributing in a very satisfactory way for their introduction in the world of work.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.