Collaboration among children using digital technologies

an experiment based on the distributed cognition theory

Authors

  • Vanessa Dantas Vieira Universidade Estadual de Londrina - UEL, Londrina/PR - Brasil
  • Diene Eire de Mello Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina/PR – Brasil
  • Dirce Aparecida Foletto de Moraes Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina/PR – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.626-641.3270

Keywords:

collaboration, digital technologies, distributed cognition, learning, children

Abstract

The purpose of this study is to discuss the collaborative processes using digital technologies as mediators of children's cognition and learning. Distributed Cognition is the theoretical foundation, which comprises a historical and cultural construction due to the importance of the social environment for cognitive activity. The study has a qualitative exploratory-descriptive nature designed through the methodology of action research. The data collection included participant observation, interviews, and narratives registered in a research diary. The research involved the elaboration of a comic book using the HagáQuê software with children in the 2nd year of the Early Elementary class of a public school. The results reveal that while using the computer for developing the comics, distributed cognition happened through interaction, cognitive conflict, negotiation, partnership, and contribution among the children, promoting new knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanessa Dantas Vieira, Universidade Estadual de Londrina - UEL, Londrina/PR - Brasil

Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Educação - PPEDU, pela Universidade Estadual de Londrina (2023). Pedagoga, pela Universidade Estadual de Londrina (2020). Especialista em Análise e Educação Ambiental em Ciências da Terra, pela Universidade Estadual de Londrina (2014). Possui graduação em Turismo com Ênfase em Hotelaria, pela Universidade Norte do Paraná (2010). Atua principalmente com os seguintes temas: Educação, Ensino e Aprendizagem; Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação na Educação ; Formação de professores ; Escola, Adoção, Família e Instituição de Acolhimento.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7240721111000028

Diene Eire de Mello, Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina/PR – Brasil

Professora Associada da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Pedagogia com Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1997). Doutora em Educação pela UEM (2010). Pós doutora em Educação com foco em e-learning pela Universidade Aberta de Portugal (2015). Docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, educação, tecnologias e aprendizagem e educação a distância. Coordenadora do Grupo de Pesquisa DidaTic. https://ueldidatic.wixsite.com/website. Coordenadora do Curso de Especialização em Docência na Educação Superior (CEMAD- UEL). Coordenadora Institucional do Programa de Desenvolvimento Educacional - Formaçao de professores da Escola Básica - Estado do Paraná.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9692207152022739

Dirce Aparecida Foletto de Moraes, Universidade Estadual de Londrina – UEL, Londrina/PR – Brasil

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP/Presidente Prudente (2017). Possui graduação em Pedagogia, pós em Psicopedagogia Clínica e Institucional, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (2008).Professora Adjunta da Universidade Estadual de Londrina. Tem experiência na área de Educação, atua como docente na área de Didática, Tecnologia Educacional, Ensino, Aprendizagem, Avaliação da Aprendizagem e Estágio em Docência, nos cursos de graduação de licenciatura e de pós graduação em Docência do Ensino Superior. Docente do Programa de pós-graduação em Educação (PPEDU-UEL), com ênfase em formação de professores, tecnologias digitais e aprendizagem. Participa da Residência Pedagógica. Membro do GEPE/UEL. Líder do Grupo de Pesquisa DidaTic.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8411252065542751

Published

2023-10-03

How to Cite

VIEIRA, V. D.; MELLO, D. E. de; MORAES, D. A. F. de. Collaboration among children using digital technologies: an experiment based on the distributed cognition theory. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 626–641, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.626-641.3270. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3270. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas