Playing with thinking

a report of an extensionist experience conducted by integrated high school students in Technical Education

Authors

  • Mariana Jantsch de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Venâncio Aires/RS - Brasil
  • Luiza Stertz Teixeira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil
  • Maria Laura Rosa e Royer Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil
  • Gabriel Schwendler Soares Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.372-383.3253

Keywords:

extension and curricularization, curiosity pedagogy, playing with thinking, learning and protagonism

Abstract

This paper reports an extensionist experience carried out as a curricular activity by integrated high school students enrolled in technical education. Entitled “Little Philosophers: playing with thinking”, the action aimed to develop critical thinking in students of the fourth year of high school, based on thematic axes related to the area of philosophy that would stimulate and value the curiosity of human beings. The study comprises an interdisciplinary approach, which relates philosophy with cultural and social reality of the target audience, having as theoretical support the Pedagogy of Curiosity, by Paulo Freire. We believe that this extension action made it possible to carry out learning experiences in order to broaden the horizon for understanding philosophy and its interdisciplinary relationships, as well as contribute to the development of a critical, questioning, curious attitude and protagonist of/in the learning processes. Collaborative action to strengthen affective ties with the institutional teaching environment, which were severely disrupted throughout the pandemic period in all educational spaces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Jantsch de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Venâncio Aires/RS - Brasil

Graduada em Letras-Português/Espanhol e respectivas literaturas pela Universidade Federal do Rio Grande (2010). Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Pelotas (2011). Mestra em Letras pela Universidade Federal de Pelotas (2013), com bolsa CAPES. Doutora em Letras pela Universidade Católica de Pelotas, com bolsa PROSUP/CAPES (2018). Desenvolve pesquisas que exploram a interface entre Análise de Discurso e Ciências Jurídicas, especialmente voltadas para a compreensão dos direitos fundamentais e seu funcionamento nas práticas discursivas em circulação social. Atualmente, é docente do quadro permanente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), campus Venâncio Aires.

Luiza Stertz Teixeira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil

Possui ensino-fundamental-primeiro-graupela Monte das Tabocas(2018).

Maria Laura Rosa e Royer, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil

Aluna de informática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnológica - IFSUL. Possui formação linguística em inglês, já tendo realizado intercâmbio na Universidade de Toronto/ Canadá. Possui experiência em Ballet Clássico, que pratica há 12 anos, além de Dança Contemporânea. Atualmente, estuda inglês e francês.

Gabriel Schwendler Soares, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul, Venâncio Aires/RS – Brasil

Estudante do segundo ano do Ensino Médio Integrado, no curso de Informática, do Instituto Federal Sul-Rio-Grandense, IFSUL, Câmpus Venâncio Aires - RS.

Published

2023-07-05

How to Cite

SOUZA, M. J. de; TEIXEIRA, L. S.; ROYER, M. L. R. e; SOARES, G. S. Playing with thinking: a report of an extensionist experience conducted by integrated high school students in Technical Education. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 372–383, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.372-383.3253. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3253. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas