Playing with thinking
a report of an extensionist experience conducted by integrated high school students in Technical Education
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.372-383.3253Keywords:
extension and curricularization, curiosity pedagogy, playing with thinking, learning and protagonismAbstract
This paper reports an extensionist experience carried out as a curricular activity by integrated high school students enrolled in technical education. Entitled “Little Philosophers: playing with thinking”, the action aimed to develop critical thinking in students of the fourth year of high school, based on thematic axes related to the area of philosophy that would stimulate and value the curiosity of human beings. The study comprises an interdisciplinary approach, which relates philosophy with cultural and social reality of the target audience, having as theoretical support the Pedagogy of Curiosity, by Paulo Freire. We believe that this extension action made it possible to carry out learning experiences in order to broaden the horizon for understanding philosophy and its interdisciplinary relationships, as well as contribute to the development of a critical, questioning, curious attitude and protagonist of/in the learning processes. Collaborative action to strengthen affective ties with the institutional teaching environment, which were severely disrupted throughout the pandemic period in all educational spaces.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.