Autobiography as a resource in extension actions

perceptions about the Happiness and Well-Being Project

Authors

  • Francis Silva de Almeida Universidade de Uberaba - Uniube, Uberaba/MG - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.662-675.3163

Keywords:

university extension, curricularization, CNE/CES Resolution No. 7/2018, Uniube, happiness, well-being

Abstract

This paper aims to report the curricularization process of the university extension conducted by the Pro-Rectory of Research, Graduate and Extension (PROPEPE) of the University of Uberaba (Uniube) regarding the Happiness and Well-being course, which is a mandatory component of enrollment in all curricula of the current in the modalities of face-to-face teaching and distance. The report focuses on the experience detailed in distance education, which is a project is associated to the Active Citizenship Extension Program, of the human rights extension line, and coordinates the assumptions of autobiography and oral history through an oral life history interview and the writing of letters. From the theoretical point of view, this project articulates the concepts of memory, experience and narrative activity in Benjamin (1994, 2006), Bondía (1996, 2002) and Foucault (2006); from the methodological point of view, it coordinates the assumptions of the autobiography in Bolivar (2001), Cartius (2013); Foucault (1992); Ferraroti (2010), Lejune (2008) and oral history of life in Garnica (2012), Meihy (2005) and Minayo (2008). The methodological itinerary is organized in phases, being each phase a point of intersection in terms of contents contained din the course teaching plan. The results observed in the first year of the project highlight the stimulus for self-reflection and personal clarification mediated by life different subjects’ life histories in different social contexts. It contributes for undergraduate student in different areas of knowledge to be able to understand the subjective particularities that involve the process of socioemotional maturation by identifying it with the process of valuing itself results in the condition of humanization.

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Author Biography

Francis Silva de Almeida, Universidade de Uberaba - Uniube, Uberaba/MG - Brasil

Docente da Universidade de Uberaba (Uniube) com atuação nas áreas de Fundamentos da Educação, História Geral da Educação, História da Educação no Brasil e Educação Integral. Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp / Campus de Rio Claro. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM (2016). Possui Graduação em Filosofia - Licenciatura Plena pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás - PUC-Goiás (2009) e Pós-Graduação Latu Sensu em Docência nos Ensinos Médio, Técnico e Superior pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci - Uniasselvi (2012). Membro do grupo de estudos e pesquisa Linguagem, Experiência, Memória, Formação, vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Unesp / Campus de Rio Claro. Membro filiado da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação (ANPEd) com interesse em Filosofia da Educação e História da Educação. Participou como membro do grupo de estudos e pesquisa "Formação Ética do Professor", vinculado ao Programa de Pós-Graduação / Mestrado em Educação, da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - UFTM. Atuou como professor de Filosofia no Ensino Médio pela SEE-MG (2009-2015). Pesquisador das interfaces entre Filosofia e Educação, com ênfase no ensino da Filosofia; e Filosofia e História, com ênfase na história da disciplina de Filosofia no Brasil.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/6092406184518622

Published

2023-10-10

How to Cite

ALMEIDA, F. S. de. Autobiography as a resource in extension actions: perceptions about the Happiness and Well-Being Project. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 662–675, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.662-675.3163. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3163. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas