Profile, conceptions and practices of Sociology teachers in the region of the 16th CRE/RS
an exploratory study
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.584-599.3057Keywords:
teaching Sociology, high school, teacher trainingAbstract
Although Sociology is no longer a mandatory subject in the High School curriculum, the Common National Curriculum Base mentions the need for teaching issues related to the area. In the public state schools in Rio Grande do Sul, this subject remains mandatory in the curriculum of the second High School year. However, the Basic Education Census indicates that the majority of high school classes in Brazil do not have teachers with a degree in Sociology or Social Sciences. Therefore, this exploratory study is about Sociology teaching in schools that are part of the 16th Regional Education Coordination of Rio Grande do Sul, located in Bento Gonçalves. A virtual survey applied to Sociology teachers collected data to outline their socio-demographic and professional profiles as well as details of their teaching practices. The majority of the thirteen respondents teach in State public schools and work in more than one school. Eleven participants teach more than one subject and only three of them have a degree in Sociology, having a predominance of degrees in History.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.