Profile, conceptions and practices of Sociology teachers in the region of the 16th CRE/RS

an exploratory study

Authors

  • Jonathan Henriques do Amaral Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil
  • Robert Reiziger de Melo Rodrigues Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil
  • Bianca Lazzaretti Motta Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil
  • Janine Bendorovicz Trevisan Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS, Bento Gonçalves/RS – Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.584-599.3057

Keywords:

teaching Sociology, high school, teacher training

Abstract

Although Sociology is no longer a mandatory subject in the High School curriculum, the Common National Curriculum Base mentions the need for teaching issues related to the area. In the public state schools in Rio Grande do Sul, this subject remains mandatory in the curriculum of the second High School year. However, the Basic Education Census indicates that the majority of high school classes in Brazil do not have teachers with a degree in Sociology or Social Sciences. Therefore, this exploratory study is about Sociology teaching in schools that are part of the 16th Regional Education Coordination of Rio Grande do Sul, located in Bento Gonçalves. A virtual survey applied to Sociology teachers collected data to outline their socio-demographic and professional profiles as well as details of their teaching practices. The majority of the thirteen respondents teach in State public schools and work in more than one school. Eleven participants teach more than one subject and only three of them have a degree in Sociology, having a predominance of degrees in History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jonathan Henriques do Amaral, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, com mestrado e doutorado em Educação pela mesma universidade. Realizou estágio de pós-doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Atua como professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (campus Bento Gonçalves).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7983415187059506

Robert Reiziger de Melo Rodrigues, Instituto Federal do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil

Graduado em Licenciatura em Letras, com habilitação em Língua Portuguesa e suas Literaturas, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS Campus Bento Gonçalves). Atualmente, é professor das redes municipal e estadual de ensino, e desenvolve projetos culturais relacionados à formação de leitores através da Secretaria Municipal de Cultura do município de Bento Gonçalves.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/7914405164659508

Bianca Lazzaretti Motta, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS, Bento Gonçalves/RS - Brasil

Aluna do Curso Técnico em Informática para Internet integrado ao ensino médio no IFRS – campus Bento Gonçalves. Bolsista CNPq.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9729921504402200 

Janine Bendorovicz Trevisan, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS, Bento Gonçalves/RS – Brasil.

Doutora em Ciências Sociais pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Professora do IFRS – Campus Bento Gonçalves.

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8790322798894800 

Published

2023-09-15

How to Cite

AMARAL, J. H. do; RODRIGUES, R. R. de M.; MOTTA, B. L.; TREVISAN, J. B. Profile, conceptions and practices of Sociology teachers in the region of the 16th CRE/RS: an exploratory study. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 584–599, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.584-599.3057. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3057. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas