A view at the changes and challenges for the implementation of the 2019 Brazilian Curricular Guidelines in engineering courses
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.565-583.2988Keywords:
Brazilian curriculum guidelines, legislation, engineering, curriculumAbstract
The curriculum organization of Brazilian graduate courses is based on the National Curriculum Guidelines proposed by the Brazilian National Education Council. In April 2019, new guidelines were instituted for engineering degrees. Thus, this paper aims to evaluate the changes in the new resolution in order to verify the main adjustments that the engineering programs will have to make in their curricula to align with the new guidelines. The methodology comprises a literature review and documentary research, using the relevant legislation to analyze the foreseen changes, as well as papers and books for discussing important aspects. The study showed that the new guidelines bring several significant changes in order to adapt the curricula to the current engineering context. There are important challenges regarding the readjustment of curricula and some criticisms of the direction given by the guidelines. Finally, it is expected that this research will help to clarify the most important points of the new curricular guidelines of engineering graduate programs.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.