Contributions and challenges of gamification in language teaching
a scoping review of international literature
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.405-425.2749Keywords:
language skills, platforms, gamificationAbstract
Learning additional languages nowadays is increasingly intertwined with technological means. Therefore, gamification, although not restricted to technological issues, given the popularization of mobile devices, emerges in the educational scenario as a possibility to motivate and engage students of different languages through different platforms. Thus, this research aims to report, based on a scoping review, the contributions and possible challenges of gamification for language teaching in international research, based on articles published between the years 2014 and 2021 indexed in the Web of Science database. The following results were obtained from the 65 articles analyzed: vocabulary and grammar are the most prevalent aspects in the gamification proposals analyzed, in addition to the use of commercial platforms for this purpose; there is a strong relationship between gamification and motivation based on the research produced and also, many papers point to the relationship between gamification and learning in the research analyzed. In conclusion, the need for further research in this field is reinforced, especially the development of local platforms and the diversification of research focused on the learning of several languages, since English is the most researched language.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.