The Alternance Pedagogy and Family Rural Schools in Brazil

a State of Knowledge from 2008 to 2019 in strictu sensu research

Authors

  • Rafael Leitzke Pereira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Pelotas/RS - Brasil
  • Marcia Helena Sauaia Guimarães Rostas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Pelotas/RS - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.29-46.2503

Keywords:

State of knowledge, Rural Education, Alternance Pedagogy

Abstract

This article presents State of the Knowledge research that points to the use of the Alternance Pedagogy in rural schools in Brazil, in addition to studies on former students from these institutions. The work comprised eight research studies, seven of which were dissertations and one, a thesis in the period from 2008 to 2019, a 12-year interval, found in the repository of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) at the Brazilian Institute for Information in Science and Technology (IBCT) and at the Coordination of Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). As a result, we point out the constant concern in improving teaching methods; the struggle for an education for/in the countryside aimed at the rural youngster, thus avoiding rural exodus; parents realizing the importance of school education for their children contrary to the secular view that schooling was not necessary to carry out daily activities in the region; the importance of such schools for regional activities and insertion in settlements, quilombos and indigenous communities in addition to emphasizing the importance of Family Rural Schools in a project of society in which Rural Education needs to be inserted.

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Author Biographies

Rafael Leitzke Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Pelotas/RS - Brasil

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e Mestre em Educação pelo Instituto Federal Sul-rio-grandense (IFSul). Foi professor das disciplinas de Histologia do Departamento de Morfologia da Universidade Federal de Pelotas,e professor coordenador da disciplina de Biologia do Pré-vestibular Desafio. Faz parte do quadro de servidores efetivos do Instituto Federal Sul-rio-grandense, atuando na Pró-reitoria de Extensão e Cultura.

Marcia Helena Sauaia Guimarães Rostas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - IFSul, Pelotas/RS - Brasil

Licenciada em Pedagogia (UFMA), Mestre em Economia (UFPE) e Doutora em Linguística e Língua Portuguesa (UNESP-Araraquara). Líder do GP Discurso Pedagógico. Desenvolve estudos na área da Educação, Trabalho e Tecnologia priorizando temas que envolvem desigualdade racial e de gênero, minorias sociais, Educação Popular, Cultura e políticas públicas. Articula seus estudos a partir dos pressupostos do materialismo histórico e dialético. Professor adjunto do Departamento de Graduação e Pós-Graduação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, campus Pelotas atua como docente permanente do PPG Educação e Tecnologia e como docente na área de Estágio Curricular e Didática na Licenciatura em Computação. Coordena a área da computação PIBID - IFSUL - campus Pelotas. Integra o Banco de Avaliadores do INEP. Integra a Rede Gaucha de Estudos e Pesquisa sobre Educação Profissional e Tecnológica. Atuou como Coordenadora Pedagógica da Licenciatura em computação e como Coordenadora do Curso de Pós-Graduação em Educação, modalidade EaD, no âmbito da Universidade Aberta do Brasil (UAB).

Published

2023-03-13

How to Cite

PEREIRA, R. L.; ROSTAS, M. H. S. G. The Alternance Pedagogy and Family Rural Schools in Brazil: a State of Knowledge from 2008 to 2019 in strictu sensu research. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 29–46, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.29-46.2503. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2503. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas