Contributions of the Problem Solving Methodology to the Teaching of Probability and Statistics:

mapping of dissertations

Authors

  • Jean Paixão Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Amargosa
  • Darlan de Castro Farias Secretaria Municipal de Educação de Amargosa
  • Zulma Elizabete de Freitas Madruga Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.429-443.2328

Abstract

This article presents results of a research, which aimed to analyze the contributions of the Problem Solving methodology to the teaching of Probability and Statistics, through the mapping of theses and dissertations. As a methodological approach, the procedures of Mapping in Educational Research were used. The data were constituted from the selection of six dissertations published in the CAPES database, between 2009 and 2019. For the analysis, we established four categories defined a priori: a) theoretical references of the research; b) investigated problems and research interests; c) methodologies used; d) main results and contributions to the advancement of the theme in the area. The results made it possible to identify theoretical and methodological approaches between the studies analyzed and there was a convergence in terms of studies on problem solving as a teaching methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Darlan de Castro Farias, Secretaria Municipal de Educação de Amargosa

Pós-graduado, lato senso em Psicopedagogia e Educação Especial pela Faculdade Dom Alberto. Pós-graduado, lato senso no Ensino de Matemática pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Recôncavo da Baha - (UFRB). Participou do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Técnico em Agroindústria pelo Centro Territorial do Vale do Jequriçá (CETEP). Atuou como Educador no Programa Todos Pela Educação -TOPA (2010). Atuou como professor dos anos iniciais na área da Educação de Jovens e Adultos - EJA (2012 - 2014). Atuou com professor de Matemática (2017 - 2020) e Mediador de Matemática no Programa Novo Mais Educação (2017 e 2018), ambos na rede Municipal de Amargosa - BA. Atou como tutor no Curso de Licenciatura em Matemática EAD/UESB (2020). Atualmente é Preceptor (Educação do Campo) na escola Júlio Pinheiro dos Santos (2019 - 2022) e professor de Matemática na Rede Municipal de Amargosa-BA

Zulma Elizabete de Freitas Madruga, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (PUCRS), Mestra em Educação em Ciências e Matemática, Especialista em Educação Matemática, Especialista em Educação com Ênfase em Gestão de Polos, Licenciada em Matemática e Licenciada em Pedagogia. Professora adjunta de Ensino de Matemática no Centro de Formação de Professores - CFP da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB, líder do Grupo de Pesquisa em Educação Matemática do Recôncavo da Bahia - GPEMAR e professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGECM da Universidade Estadual de Santa Cruz - UESC

Published

2022-06-01

How to Cite

PAIXÃO OLIVEIRA, J.; DE CASTRO FARIAS, D.; DE FREITAS MADRUGA, Z. E. Contributions of the Problem Solving Methodology to the Teaching of Probability and Statistics: : mapping of dissertations. Revista Thema, Pelotas, v. 21, n. 2, p. 429–443, 2022. DOI: 10.15536/thema.V21.2022.429-443.2328. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2328. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas