Training for teaching in vocational and technological education

historical challenges and perspectives

Authors

  • Luís Roberto da Silva Lampe Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-riograndense
  • Jonas Baronio Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Ana Sara Castaman Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do SUl - Campus Sertão
  • Josimar de Aparecido Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.705-720.2307

Abstract

The present study deals critically and reflexively with the formation of teachers for Professional and Technological Education (EPT). It aims to demonstrate the centrality of the teacher in the teaching and learning process, in order to highlight the importance of training for teaching at EPT. The methodology employed is based on a qualitative research, based on the method of historical dialectical materialism and exploratory objectives. Still, it was used the narrative bibliographic technique, concentrated in works of authors and commentators that investigate the teacher formation to work in EPT. It presents a structure that can be described as follows: a) it addresses the context in which the teacher training for EPT in Brazil is inserted; b) discusses the historical challenges and contemporary perspectives in the scenario of teacher training for EPT in Brazil. Finally, it deals with the final considerations. It is concluded that there are specificities that must be considered in the training of teachers for EFA. The keynote of this inference is found in the theoretical, conceptual and ideological precept of taking the formative and educational processes under the tripod: teaching, research and extension.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luís Roberto da Silva Lampe, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-riograndense

Possui graduação em Ciências Contábeis pela FUNDASUL(1997), especialização em Informática Gerencial pela FUNDASUL(2002) e especialização em Auditoria e Análise de Custos pela FUNDASUL(1999). Atualmente é Contador do Instituto Federal Sul-rio-grandense - Campus Camaquã. 

Jonas Baronio, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Administração pela Universidade de Caxias do Sul (2013) e especialização em Administração Estratégica pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2015). É mestrando no programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, campus Porto Alegre. Atualmente é Coordenador de Contratos na Reitoria do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul.

Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do SUl - Campus Sertão

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestrado em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutorado em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011).

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1986), especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2000) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2011). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC nº 856 de 17/09/2018. 

Published

2021-11-23

How to Cite

LAMPE, L. R. da S. .; BARONIO, J.; CASTAMAN, A. S.; VIEIRA, J. de A. Training for teaching in vocational and technological education: historical challenges and perspectives. Revista Thema, Pelotas, v. 19, n. 3, p. 705–720, 2021. DOI: 10.15536/thema.V19.2021.705-720.2307. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2307. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas

Most read articles by the same author(s)