Estabelecendo diálogo da Educação Profissional e Tecnológica com o projeto “Educação Sanitária na Escola” da Secretaria da Agricultura do RS

Authors

  • Elaine dos Santos Pinto Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre
  • Aline Grunewald Nichele Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.688-704.2257

Abstract

The Secretariat of Agriculture, Livestock and Rural Development of Rio Grande do Sul (SEAPDR) has the project "Health Education at School", created in 2010, which has state agricultural inspectors as disseminating agents of Health Education in Agricultural Defense in basic teaching schools. The guiding document for this project was revised and republished in 2018. This article comes from qualitative, exploratory documentary research, which proposes to present a comparative analysis between the two versions of the document, following categorization according to Bardin (2011). Through documentary analysis, it traces relationships with the conceptual bases of Professional and Technological Education (PTE), mainly the concepts of work as an educational principle and integral human formation, according to Gramsci (2001), Saviani (2007), Ciavatta (2005, 2009, 2014), Ramos (2008) and Freire (1987). As a result, it appears that “Health Education at School” establishes a consistent dialogue with the theoretical bases of PTE. The analysis of the guiding document under this bias will contribute to the development of a guiding website to assist in expanding the project's operations.

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Author Biographies

Elaine dos Santos Pinto, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT), IFRS – Campus Porto Alegre. Graduanda em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Bacharel em Jornalismo pela Universidade Federal Fluminense. Jornalista na Secretaria da Agricultura, Pecuária e Desenvolvimento Rural do Rio Grande do Sul.

Aline Grunewald Nichele, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - Campus Porto Alegre

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Campus Porto Alegre.

Published

2021-11-18

How to Cite

DOS SANTOS PINTO, E.; GRUNEWALD NICHELE, A. Estabelecendo diálogo da Educação Profissional e Tecnológica com o projeto “Educação Sanitária na Escola” da Secretaria da Agricultura do RS. Revista Thema, Pelotas, v. 19, n. 3, p. 688–704, 2021. DOI: 10.15536/thema.V19.2021.688-704.2257. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2257. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas