Diferenças sociais e o papel da escola na sociedade

atuação transformadora no contexto pandêmico e pós-pandêmico

Authors

  • Fabiana de Freitas Poso UFRJ
  • Willian Alves Pereira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Aline Silva Dejosi Nery Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Bruno Andrade Pinto Monteiro Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.257-273.2169

Abstract

Currently, we are experiencing the impacts of an unexpected pandemic, caused by Covid-19, which had a direct impact on teaching strategies. As a result, social inequalities in the educational context stood out, especially those that crossed ethnic-racial issues. In this way, the present work aimed to investigate the relationship of socio-educational issues that emerged during the pandemic and to correct them with the perspectives of a post-pandemic period, from an extension course by promoting debates related to university life and the problems caused by the pandemic. The course participants filled out a form that instigated reflections in order to collaborate with the construction of strategies in a less unequal post-pandemic context. The responses were categorized and analyzed according to Laurence Bardin (2002). As a result, it is clear that the challenges of education for the post-pandemic moment will be great; however, so that the effects are not even more harmful, it is necessary that the activities are contextualized to the reality of the students for a more democratic and inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiana de Freitas Poso, UFRJ

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes - UFRJ e professora da SME e SEEDUC

Willian Alves Pereira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutorando em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes - UFRJ e Divulgador Científico no Museu de Ciências Itinerante Ciência Móvel - Arte e Ciências sobre Rodas/Museu da Vida-FIOCRUZ

Aline Silva Dejosi Nery, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda e Mestra em Educação em Ciências e Saúde pelo Instituto Nutes de Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora de Comunicação Social do Museu de Ciências: Espaço Ciência Viva; Divulgadora Científica no Museu de Ciências Itinerante Ciência Móvel - Arte e Ciências sobre Rodas/Museu da Vida-FIOCRUZ.

Bruno Andrade Pinto Monteiro, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Educação em Ciências e Saúde (UFRJ)., professor do Programa de Pós- Graduação em Educação em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro, professor do Mestrado Profissional em Ensino de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro, professor Adjunto da UFRJ - Campus

Published

2022-04-12

How to Cite

DE FREITAS POSO, F.; ALVES PEREIRA, W. .; SILVA DEJOSI NERY, A.; ANDRADE PINTO MONTEIRO, B. . Diferenças sociais e o papel da escola na sociedade: atuação transformadora no contexto pandêmico e pós-pandêmico. Revista Thema, Pelotas, v. 21, n. 1, p. 257–273, 2022. DOI: 10.15536/thema.V21.2022.257-273.2169. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2169. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas