Uso do teatro e ambiente virtual Google Classroom como instrumentos de mediação da aprendizagem no ensino de Química

Authors

  • Francisco José da Costa Costa Universidade Federal do Ceará
  • Antonio Carlos Magalhães Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, CE, BR

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V21.2022.866-885.2095

Abstract

This study presents a research that uses the theater and the Google Classroom virtual learning environment to produce a more fun, dynamic, contextualized teaching of Chemistry and consequently making the learning of the contents of this curricular component in high school more effective. The methodology presents a sequence of actions, such as: application of students' perception questionnaire about teaching Chemistry, preparation and presentation of plays by students, discussion of the concepts covered in the plays in the Google Classroom virtual classroom, application of final questionnaire on the impact of the methodology on learning. The results showed that the use of theater and the virtual environment can promote a more collaborative, contextualized and creative teaching of Chemistry, in which students became protagonists in the learning process. There was also evidence of acceptance of the use of theater as a pedagogical tool for learning Chemistry content in a more critical, reflective way, making these contents more contextualized with the students' daily lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco José da Costa Costa, Universidade Federal do Ceará

. Graduado em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2008), Pós Graduação em Gestão Escolar pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada – INTA( 2009), Pós Graduação em Bioquímica pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada – INTA( 2015), mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Ceará (2019) Atualmente é professor efetivo da Rede Estadual de Ensino do Ceará. Tem experiência na área de Ensino de Química, Atuando como Formador do Programa Professor Aprendiz como bolsista da FUNCAP. Atuando na formação de professores sobre metodologias de Ensino de Química no Ensino Médio. Atualmente assumindo a Função de Superintendente Escolar na 3ª Coordenadoria Regional de Desenvolvimento da |Educação-CREDE 3/Acaraú.

Published

2022-10-18

How to Cite

COSTA, F. J. da C.; MAGALHÃES, A. C. Uso do teatro e ambiente virtual Google Classroom como instrumentos de mediação da aprendizagem no ensino de Química. Revista Thema, Pelotas, v. 21, n. 3, p. 866–885, 2022. DOI: 10.15536/thema.V21.2022.866-885.2095. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2095. Acesso em: 25 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas