Social emotional skills in times of COVID-19
an integrative review
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.739-756.2081Keywords:
pandemic, social distancing, social emotional skillsAbstract
The coronavirus pandemic impacted the way of life in societies, routines underwent changes, and it was necessary to adapt to the measures imposed by health authorities. Social distancing was one of the strategies used to mitigate SARS-CoV-2 contamination and dissemination rates. Both teachers and students assumed new attitudes towards the adopted education model, remote teaching. In addition to the difficulties arising from this adaptation process, it is important to point out that inaccessibility to technologies and poor infrastructure jeopardized the teaching and learning process, especially in needy areas. Another aspect to be considered in this scenario involved the emotional factor, and in this research, we have sought to emphasize the role of teachers’ social and emotional competence. Understanding the role of emotions in all areas of life is not a simple task and, in this context of the pandemic, it is important to recognize the importance of these skills to help face adverse situations. We have therefore conducted an integrative review to establish connections between the implications of the pandemic, teaching praxis and the social emotional context with emphasis on papers published in 2020. The findings of this research show that teachers who have demonstrated mastery of their social emotional skills tend to be more efficient in the teaching learning process, have a better understanding of their students' feelings and can help them improve their social emotional skills, contributing to their educational success.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.