Active methodologies as a strategy to develop competencies and skills in undergraduate students of Nutrition in times of the COVID-19 Pandemic

experience report

Authors

  • Mírian Patrícia Castro Pereira Paixão Centro Universitário Salesiano - UNISALES, Vitória/ES - Brasil
  • Kelly Ribeiro Amichi Centro Universitário Salesiano - UNISALES, Vitória/ES - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.328-341.2035

Keywords:

problem-based and project-based learning, nutrition, skills and competences, COVID-19 pandemic

Abstract

The Nutrition Undergraduate Course should be centered on the student as a subject of learning and supported by the teacher as a facilitator and mediator of the teaching-learning process. Thus, it is important to rethink the way teaching activities have been developed so that academics can prepare themselves for the job market according to current demands. This work proposes to describe active teaching strategies, such as problem-based and project-based learning that can be applied to students of the Nutrition course, aiming to make, student and teacher, common and collaborative agents in the search and construction of knowledge from real experiences, even in the face of social distancing recommended by the World Health Organization due to the COVID-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mírian Patrícia Castro Pereira Paixão, Centro Universitário Salesiano - UNISALES, Vitória/ES - Brasil

Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal de Viçosa (1998), mestrado em Ciências Fisiológicas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002) e doutorado em CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE ALIMENTOS pela Universidade Federal de Viçosa (2011). Foi coordenadora do PET Saúde Mental em Vila Velha (ES). Atualmente é professora titular da Centro Universitário Salesiano desevolvendo atividades na área de Nutrição Clínica. Tem experiência na área de Nutrição, com ênfase em Nutrição Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: perfil e intervenção nutricional, avaliação nutricional e índice de qualidade da dieta.

Kelly Ribeiro Amichi, Centro Universitário Salesiano - UNISALES, Vitória/ES - Brasil

Nutricionista, Mestre em Ciência dos Alimentos pela Universidade Federal de Lavras (UFLA) e graduada em Nutrição pela Universidade Federal de Viçosa (UFV) e formação complementar, MBA de Educação Hibrida, Metodologias Ativas e Gestão da Aprendizagem, pela Uniamérica Centro Universitário (2021). Professora Assistente lll do Centro Universitário Católico UNISALES, e professora da Faculdade MULTIVIX de Vitória -ES. Experiência na área de Nutrição, com ênfase em Gestão em Unidade de Alimentação e Nutrição, atuando principalmente nos seguintes temas: Planejamento e Gestão em Unidades Produtoras de Refeições, Técnica Dietética, Composição dos Alimentos, Gastronomia Hospitalar e Qualidade Sanitária dos Alimentos.

Published

2023-07-05

How to Cite

PAIXÃO, M. P. C. P.; AMICHI, K. R. Active methodologies as a strategy to develop competencies and skills in undergraduate students of Nutrition in times of the COVID-19 Pandemic: experience report. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 1, p. 328–341, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.328-341.2035. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2035. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas