Plus size consumers: a inclusive proposal for Visual Merchandising

Authors

  • Vivian Andreatta Los Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0002-3862-245X
  • Mariana Luísa Schaeffer Brilhante Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc) https://orcid.org/0000-0003-1708-1487
  • Emanoela Mardula Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0001-8003-614X
  • Valdecir Babinski Júnior Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc) https://orcid.org/0000-0002-5298-4756
  • Camila Leithold Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
  • Ezequiel Stack Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
  • Lauane Vanessa Wolffenbüttel Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)
  • Maria Augusta Zimmermann Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

DOI:

https://doi.org/10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.131-153.2653

Keywords:

Visual Merchandising, Clothing retail, Plus size consumers

Abstract

Through a field research based on a literature review, this article proposes a conceptual model for adapting Visual Merchandising (VM) in clothing retail for the plus size public in the city of Jaraguá do Sul (SC). To this end, department stores were visited to collect data about the organization of their respective Points Of Sale (POS). For the analysis of the collected data, six categories were stipulated: (I) gondolas; (II) fitting rooms; (III) hangers; (IV) identification plates (signage); (V) mannequins; and (VI) offer of available sizes. From this analysis and from the investigated literature, a framework was elaborated with the following VM elements at the POS: (I) nameplates; (II) conventional clothes rack and clothes rack for plus size pieces; (III) tables; (IV) traditional and plus size mannequins; and (V) adequate lighting. As a result, it is estimated that the model can contribute to the inclusion of plus size consumers in the usual clothing retail.

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Author Biographies

Vivian Andreatta Los, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É mestra em Educação (2015) pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). É especialista em Educação Profissional Integrada a Educação Básica (2010) pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). É graduada em Design-Moda (2005) pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (Uniasselvi). Atualmente, é professora efetiva do IFSC e ministra aulas no Curso Superior de Tecnologia em Design de Moda.

Mariana Luísa Schaeffer Brilhante, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É mestranda em Design de Vestuário e Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Estudos Culturais e os Currículos Escolares Contemporâneos da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS, 2018). É graduada em Design de Moda pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA, 2017).

Emanoela Mardula, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É graduada em Design de Moda (2017) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É técnica em Moda e Estilismo (2007) pelo Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), campus Jaraguá do Sul (SC), centro. Atualmente, atua no IFSC como servidora efetiva.

Valdecir Babinski Júnior, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É mestre em Design de Vestuário e Moda (2020) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É pós-graduado em marketing (2018) pela Universidade de São Paulo (USP/ESALQ). É graduado em Moda, com habilitação em design de moda (2014), pela Udesc. Atualmente, é professor assistente na Udesc e ministra aulas no bacharelado em moda.

Camila Leithold, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É estudante do curso técnico integrado em modelagem do vestuário do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), campus Jaraguá do Sul (SC), centro. 

Ezequiel Stack, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É estudante do curso técnico integrado em modelagem do vestuário do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), campus Jaraguá do Sul (SC), centro. 

Lauane Vanessa Wolffenbüttel, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É estudante do curso técnico integrado em modelagem do vestuário do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), campus Jaraguá do Sul (SC), centro. 

Maria Augusta Zimmermann, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

É estudante do curso técnico integrado em modelagem do vestuário do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), campus Jaraguá do Sul (SC), centro.

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Published

2021-12-21

How to Cite

LOS, V. A.; BRILHANTE, M. L. S.; MARDULA, E.; BABINSKI JÚNIOR, V.; LEITHOLD, C.; STACK, E.; WOLFFENBÜTTEL, L. V.; ZIMMERMANN, M. A. Plus size consumers: a inclusive proposal for Visual Merchandising. Poliedro Journal, Pelotas, Brasil, v. 5, n. 5, p. 131–153, 2021. DOI: 10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.131-153.2653. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/poliedro/article/view/2653. Acesso em: 21 nov. 2024.