Fashion and tragedy: the impacts of Rana Plaza's collapse on fast fashion and slow fashion models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.052-081.2623

Keywords:

Rana Plaza, Fast Fashion, Slow Fashion, Clothing industry, Fashion business

Abstract

Faced with the tragedy of Rana Plaza, on April 24, 2013, this article seeks to highlight the impacts caused by what happened in fast fashion and slow fashion business models. For that, an ex-post-facto research is used with a view to drawing the consequences of the event. Based on the consulted literature, the following categories of evidence were established: (I) work; (II) consumption; (III) company; and (IV) industry. The results attest that, post-Rana Plaza: (I) the fast fashion model advanced in security agreements, however, its consumers present controversies; and (II) the slow fashion model encouraged the emergence of third sector initiatives and provided support for pro-sustainability behaviors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Martin, Universidade do Sul de Santa Catarina

É aluna especial (2021) do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É graduada em Relações Internacionais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2020).

Valdecir Babinski Júnior, Universidade do Estado de Santa Catarina

É mestre em Design de Vestuário e Moda (2020) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É pós-graduado em marketing (2018) pela Universidade de São Paulo (USP/ESALQ). É graduado em Moda, com habilitação em design de moda (2014), pela Udesc. Atualmente, é professor assistente na Udesc e ministra aulas no bacharelado em moda.

Mariana Luísa Schaeffer Brilhante, Universidade do Estado de Santa Catarina

É mestranda em Design de Vestuário e Moda (2021) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Estudos Culturais e os Currículos Escolares Contemporâneos da Educação (2018) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É graduada em Design de Moda (2017) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA).

Neide Köhler Schulte, Universidade do Estado de Santa Catarina

É doutora em Design (2011) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). É mestre em Engenharia da Produção (2003) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É especialista em Ensino da Arte: fundamentos estéticos e metodológicos (1998) pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). É graduada pela Desenho e Plástica (1992) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é professora do quadro efetivo do bacharelado em moda e do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Udesc.

References

ARAÚJO, Karoline de Lucena. Consumo e meio ambiente: considerações acerca do direito do consumidor à informação, como instrumento de sustentabilidade. In: CUNHA, Belinda Pereira; AUGUSTIN, Sérgio (org.). Sustentabilidade ambiental: estudos jurídicos e sociais. Caxias do Sul: EDUCS, 2014. p. 209–226. Disponível em: https://bit.ly/3qKgP2m. Acesso em: 21 jan. 2021.

BABINSKI JÚNIOR, Valdecir et al. Moda e Consumo Sustentável: um exemplo de Florianópolis (SC). Mix Sustentável, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 93–110, 21 dez. 2020. Disponível em: http://bit.ly/3rtmr1K. Acesso em: 20 jan. 2021.

BARNES, Liz; LEA?GREENWOOD, Gaynor. Fast fashion in the retail store environment. International Journal of Retail & Distribution Management, [S.L.], v. 38, n. 10, p. 760–772, 7 set. 2010. Disponível em: http://bit.ly/2OtbBuO. Acesso em: 2 fev. 2021.

BERLIM, Lilyan G. Contribuições para a construção do conceito Slow Fashion. Dobra[S]: Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, São Paulo, n. 32, p. 130–151, 3 ago. 2021. Disponível em: https://bit.ly/39vWdEY. Acesso em: 22 ago. 2021.

BREWER, Mark K. Slow Fashion in a Fast Fashion World: promoting sustainability and responsibility. Laws, [S.L.], v. 8, n. 4, p. 24-33, 9 out. 2019. Disponível em: http://bit.ly/3qMVoxD. Acesso em: 4 fev. 2021.

CARVALHO, Mariana Moreira et al. Preocupação ambiental e produção industrial: um exemplo de Santa Catarina (SC). Mix Sustentável, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 163–174, maio 2020. Disponível em: https://bit.ly/3nvth4M. Acesso em: 27 out. 2020.

CHIARETTI, Daniela. Indústria da moda polui mais que navios e aviões. 2019. Portal Valor Econômico. Disponível em: http://bit.ly/3sWuqVP. Acesso em: 23 mar. 2019.

CLARK, Hazel. Slow + Fashion — an Oxymoron — or a promise for the future? Fashion Theory, [S.L.], v. 12, n. 4, p. 427–446, dez. 2008. Disponível em: https://bit.ly/30EinjF. Acesso em: 2 jan. 2021.

FLETCHER, Kate. Sustainable Fashion and Textiles: design journeys. Londres: Routledge, 2008. Disponível em: http://bit.ly/3lfAC8K. Acesso em: 3 fev. 2021.

FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda. Moda e Sustentabilidade: design para mudança. São Paulo: SENAC São Paulo, 2011.

FLEURY, Felipe Guimarães; OLIVEIRA, Mirtes Marins de. Fast-Slow: o paradoxo do cenário têxtil-confecção-moda. Dobra[S]: Revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, São Paulo, n. 32, p. 20–40, 3 ago. 2021. Disponível em: https://bit.ly/3hZ326l. Acesso em: 15 ago. 2021.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GLOBAL FASHION AGENDA (Dinamarca: Copenhagen). Taking the pulse of The Fashion Industry. 2019. Disponível em: http://bit.ly/3bL6MGb. Acesso em: 17 maio 2019.

GREEN WAVE. Fashion, a powerful tool for change. 2021a. Disponível em: http://bit.ly/3bqvWJG. Acesso em: 26 jan. 2021.

GREEN WAVE. You are not alone. 2021b. Disponível em: http://bit.ly/38kzHyx. Acesso em: 26 jan. 2021.

HAANPÄÄ, Leena. Consumers' green commitment: indication of a postmodern lifestyle? International Journal of Consumer Studies, [S.L.], v. 31, n. 5, p. 478–486, set. 2007. Disponível em: https://bit.ly/3vm7n8X. Acesso em: 14 nov. 2020.

JOHANSSON, Eleonor. Slow fashion — An Answer for a Sustainable Fashion Industry? 2010. 94 f. Tese (Doutorado) — Curso de Pós-Graduação em Gestão Têxtil Aplicada, Universidade de Borås, Borås, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3csv9Y9. Acesso em: 2 jan. 2021.

LOHMEYER, Nora; SCHUESSLER, Elke. Rana Plaza as a threat to the fast fashion model? An analysis of institutional: responses to the disaster in Germany. In: HEUER, Mark; BECKER-LEIFHOLD, Carolin (ed.). Eco Friendly and Fair: fast fashion and consumer behavior. Londres: Routledge, 2018. p. 3–14. Disponível em: https://bit.ly/3bLZXDW. Acesso em: 28 jan. 2021.

MARCHETTO, Patrícia Borba; ROCHA, William Albano. O preço da economia global: reflexões sobre o trabalho análogo à escravidão e o hiperconsumo. In: ENCONTRO DE PESQUISADORES, 19., 2018, Franca. Anais [...]. Franca: Centro Universitário Municipal de Franca, 2018. p. 121–128. Disponível em: https://bit.ly/3rsxf0r. Acesso em: 1 fev. 2021.

MARTINS, Taynara Oliveira et al. Pesquisa e desenvolvimento de uma coleção de moda Slow Fashion. Mix Sustentável, Florianópolis, v. 7, n. 1, p. 19–32, 21 dez. 2020. Disponível em: http://bit.ly/3rRCtmQ. Acesso em: 8 fev. 2021.

NIINIMÄKI, Kirsi et al. The environmental price of fast fashion. Nature Reviews Earth & Environment, [S.L.], v. 1, n. 4, p. 189–200, abr. 2020. Disponível em: https://bit.ly/2Ng5t8x. Acesso em: 29 jan. 2021.

NIINIMÄKI, Kirsi. Eco-clothing, consumer identity and ideology. Sustainable Development, [S.L.], v. 18, n. 3, p. 150–162, 26 mar. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3eFVi8z. Acesso em: 7 dez. 2020.

OLIVEIRA JÚNIOR, Adilson Gonzales de; OLIVEIRA, Anne Cristine Ferraz de; DOMICIANO, Cassia Letícia Carrara. Marcas e consumo: o papel do design em promover relações e ações sustentáveis para o futuro. Tríades: transversalidades, design e linguagens, Rio de Janeiro, v. 1, n. 8, p. 63–78, 25 jun. 2019. Disponível em: http://bit.ly/3euypFb. Acesso em: 12 jan. 2021.

PINHEIRO, Eliane; WACHHOLZ, Larissa Aparecida. Estratégias sustentáveis de moda: estudo aplicado ao desenvolvimento de produtos de vestuário. Mix Sustentável, Florianópolis, v. 3, n. 4, p. 157–172, 18 dez. 2017. Disponível em: http://bit.ly/3rLIgtY. Acesso em: 11 jan. 2021.

POOKULANGARA, Sanjukta; SHEPHARD, Arlesa. Slow fashion movement: understanding consumer perceptions: an exploratory study. Journal of Retailing and Consumer Services, [S.L.], v. 20, n. 2, p. 200–206, mar. 2013. Disponível em: http://bit.ly/3qMaT8U. Acesso em: 9 fev. 2021.

RECH, Sandra Regina; SOUZA, Renata Karoline Rodrigues de. Ecoluxo e sustentabilidade: um novo comportamento do consumidor. DAPesquisa, Florianópolis, v. 4, n. 6, p. 602–608, nov. 2009. Disponível em: http://bit.ly/3lnE7tW. Acesso em: 20 jan. 2020.

REILEY, Kathryn; DELONG, Marilyn. A consumer vision for sustainable fashion practice. Fashion Practice, [S.L.], v. 3, n. 1, p. 63–83, maio 2011. Disponível em: https://bit.ly/38yXY3R. Acesso em: 29 jan. 2021.

SANTOS, Palloma Rodrigues G.; QUEIROZ, Shirley Gomes. Indústria da moda e suas relações com a sociedade de risco. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE DESIGN SUSTENTÁVEL, 7., 2019, Recife. Anais [...]. Recife: Blucher Design Proceedings, 2019. p. 1–12. Disponível em: https://bit.ly/3qhQF6U. Acesso em: 13 jan. 2021.

SCHUESSLER, Elke; LOHMEYER, Nora. Sozialstandards in der globalen Bekleidungsindustrie — Was hat sich seit Rana Plaza verändert? 2021. German Asia-Pacific Business Association. Disponível em: http://bit.ly/38zUZIM. Acesso em: 15 jan. 2021.

SCHULTE, Neide Köhler; NARDI, Amanda Zardo de; VIVIAN, Ana Carolina. Consumo consciente: um desafio para o design de moda. DAPesquisa, Florianópolis, v. 6, n. 4, p. 588-595, nov. 2009. Disponível em: http://bit.ly/30GCpdr. Acesso em: 27 jan. 2021.

SEIBEL, Vanessa de Mello; GREGORY, Isabel Christine Silva de. Fashion Revolution como movimento ambientalista de Justiça Ambiental: uma análise sob a ótica do direito ao ambiente ecologicamente equilibrado. Revista Digital Constituição e Garantia de Direitos, Natal, v. 12, n. 2, p. 194–209, 27 fev. 2020. Disponível em: http://bit.ly/3egQ4jm. Acesso em: 9 fev. 2021.

SILVA, Cleber Máximo da. Tráfico de pessoas e trabalho escravo na indústria têxtil. Intertemas, Presidente Prudente, v. 10, n. 10, p. 1–20, dez. 2014. Disponível em: http://bit.ly/3kRGcOk. Acesso em: 9 jan. 2021.

SLOW FASHION GLOBAL. Get Involved. 2021. Disponível em: http://bit.ly/3vdlBJg. Acesso em: 27 jan. 2021.

SLOW FASHION MOVEMENT GLOBAL TEAM MEETING. [S.I]: Slow Fashion Movement, 2021. (180 min.), color.

VEIGA, João Paulo Cândia; GALHERA, Katiuscia Moreno. Ação coletiva transnacional na cadeia de confecção do vestuário e a questão de gênero. Sociologias, Porto Alegre, v. 19, n. 45, p. 142–174, ago. 2017. Disponível em: http://bit.ly/3ro7Wwz. Acesso em: 7 jan. 2021.

WITKOSKI, Silvana Silva Reiter; MORGENSTERN, Elenir Carmen. Consumismo: uma reflexão acerca das aquisições no campo da moda. Mix Sustentável, Florianópolis, v. 4, n. 3, p. 67–75, 24 out. 2018. Disponível em: http://bit.ly/3rRkqgA. Acesso em: 20 jan. 2021.

Published

2021-12-21

How to Cite

MARTIN, P.; BABINSKI JÚNIOR, V.; BRILHANTE, M. L. S.; SCHULTE, N. K. Fashion and tragedy: the impacts of Rana Plaza’s collapse on fast fashion and slow fashion models. Poliedro Journal, Pelotas, Brasil, v. 5, n. 5, p. 052–081, 2021. DOI: 10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.052-081.2623. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/poliedro/article/view/2623. Acesso em: 22 jul. 2024.