The challenges for scientific literacy in the Society of Ignorance: report of discussions in a postgraduate course.
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3986Keywords:
Scientific education, Media technologies, Agnotology, Epistemic vicesAbstract
This article aims to highlight the challenges of scientific literacy in basic education, through the synthesis, analysis and reflection of the themes addressed during a postgraduate course in the area of science education. To achieve this goal, we adopted a qualitative approach that integrates theoretical analysis, classroom discussions and reflections on practical experiences in the educational setting. The article explores some essential questions about the driven increase in ignorance and its ramifications for education and society, especially in the face of technological advances and the rapid spread of misinformation and disinformation on digital platforms. In this sense, based on class discussions, we identified some of the main challenges that science educators may face when working with scientific literacy in different school contexts. Finally, we suggest that being aware of these challenges can be a first step towards facing emerging problems, aiming to inspire other pedagogical actions that start from ignorance to produce knowledge.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.