The relationship between the imaginary about Science and scientists in the conceptions of elementary school students

Authors

  • Eloisa Heck Instituto Federal Farroupilha - IFFar
  • Giulia Della Giustina Hermes Instituto Federal Farroupilha - IFFar
  • Angélica Maria de Gasperi Instituto Federal Farroupilha - IFFar
  • Rúbia Emmel Instituto Federal Farroupilha - IFFar
  • Alexandre José Krul Instituto Federal Farroupilha - IFFar

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3977

Keywords:

Science teaching, Perception of science, Scientific imagination, Elementary education

Abstract

This study aimed to analyze students' conceptions of science as a body of knowledge and their imagery of scientists. It used a qualitative approach, in which 85 sixth- and seventh-grade elementary school students from a school in the northwest region of the state of Rio Grande do Sul (RS) responded to a questionnaire with two questions: one discursive, about the concept of science, and the other objective, about the imagery of scientists. Through thematic content analysis of the open-ended question about the concept of science, the responses were divided into three thematic categories: - Science related to everyday life, with 21 Context Units (CUs); - Science content, with 15 CUs; ​​- Subjects related to science, with 6 CUs. It was found that the students were able to relate science as a school subject, connecting it to other subjects and to their daily lives. It was possible to perceive that the students' conception of the scientist's imaginary is linked to the scientific stereotypes propagated by the media and during classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eloisa Heck, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Campus Santa Rosa - RS. Integrante do projeto de pesquisa Processos de Investigação-Formação-Ação.

Giulia Della Giustina Hermes, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Campus Santa Rosa - RS. Integrante do projeto de pesquisa Processos de Investigação-Formação-Ação.

Angélica Maria de Gasperi, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo (UPF), Passo Fundo, RS. Bolsista PROSUC I (CAPES). Mestre do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC), Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Cerro Largo, RS.  Bolsista CNPq. Licenciada em Matemática, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IFFar), Santa Rosa, RS, Brasil.

Rúbia Emmel, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Licenciada em Pedagogia, Mestra e Doutora em Educação nas Ciências, Professora do Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Campus Santa Rosa - RS, na área de Pedagogia. Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências, Mestrado, na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo - RS.

Alexandre José Krul, Instituto Federal Farroupilha - IFFar

Licenciado em Filosofia. Mestre e Doutor em Educação nas Ciências. Professor do Instituto Federal Farroupilha (IFFar), Campus Santa Rosa, na área de Filosofia. Integrante do projeto “Gênero e Violência Sexual de Crianças e Adolescentes: Iniciando um diálogo com licenciandos em Ciências Biológicas”.

Published

2025-10-27

How to Cite

HECK, E.; HERMES, G. D. G.; GASPERI, A. M. de; EMMEL, R.; KRUL, A. J. The relationship between the imaginary about Science and scientists in the conceptions of elementary school students. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–15, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3977. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3977. Acesso em: 8 dec. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas