Covid-19 e and the difficulties faced by students in integrated High school during social isolation

Authors

  • Emanoela Moreira Maciel Instituto Federal do Piauí - IFPI
  • Catarina Angélica Carvalho Perreira Instituto Federal do Piauí - IFPI

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3962

Keywords:

Pandemic, Integrated High School, Mental Health, Social Isolation, PROFEPT

Abstract

COVID-19, a disease caused by the new coronavirus is a respiratory infection of high transmissibility that can evolve from mild to severe cases, with the possibility of death. It has been considered a public health emergency by the World Health Organization (WHO). Because of COVID-19, preventive sanitary control regulations, including social isolation, became mandatory. In the educational field, onsite lessons became remote. Because of that, a psychological impact on students during the pandemic was observed in the school environment. The effects could still be observed after the end of lockdown. Thus, this study aimed at investigating the impact of the return of onsite activities on the mental health of students in the second year of Integrated High School (EMI), at a federal institution in Piauí. It is a field research of qualitative character, descriptive and explanatory nature, developed by means of semi-structured interviews, with the participation of 10 students from Integrated High School. The study took place during the Program for Post-Graduation in Professional and Technological Education (PROFEPT). The technique used for data analysis was based on Bardin’s model (1977). Results indicated, among other things, that the period of social isolation really aggravated the mental suffering of the participants and the return to onsite activities proved an adaptative challenge for these students. Researchers concluded that this period of pandemic caused plenty of learning difficulty for students in remote education, which reveals the importance of discussing mental health at schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emanoela Moreira Maciel, Instituto Federal do Piauí - IFPI

Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Piauí (2002) e Bacharel em Psicologia pelo Centro Universitário Unifacid (2020). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Centro Universitário Faculdade Santo Agostinho , Mestre e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí, com experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de professores, Psicologia da Educação e Suicidologia. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT. Atua como psicóloga clínica na Abordagem Centrada na Pessoa (ACP).

Catarina Angélica Carvalho Perreira, Instituto Federal do Piauí - IFPI

Graduada em Enfermagem pela Faculdade Santo Agostinho; Especialização em Urgência e Emergência no Unidades de Integradas de Pós-graduação, Pesquisa e Extensão; Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Linha de pesquisa "O IMPACTO DO RETORNO PRESENCIAL ÀS ATIVIDADES NA SAÚDE MENTAL DOS DISCENTES DO INSTITUTO FEDERAL DO PIAUÍ CAMPUS PEDRO II: O Contexto da Pandemia" em Práticas Educativas em Educação Profissional e Tecnológica e Macroprojeto em Propostas Metodológicas e Recursos Didáticos em Espaços Formais e Não Formais de Ensino na EPT.Atualmente Enfermeira escolar do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí - IFPI- Campus Teresina Zona Sul. Autora em produções como Protocolos, Planos de Contingência e Manuais informativos relacionados à Covid-19 no âmbito da instituição de atuação. Na pandemia, presidente do Comitê Local de Enfrentamento do Novo Coronavírus e uma das responsáveis pela implantação  do Plano de Contingência de Enfrentamento do Novo Coronavírus.

Published

2025-10-09

How to Cite

MACIEL, E. M.; PERREIRA, C. A. C. Covid-19 e and the difficulties faced by students in integrated High school during social isolation. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–13, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3962. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3962. Acesso em: 11 oct. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas