“Black… condemned”:
the use of criminal proceedings in history teaching
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3951Keywords:
Historiography, Criminal proceedings, Sources, ClassroomAbstract
Judicial files are sources that make it possible to study different contexts and subjects, such as the field of crime in Brazilian slave society. This research objective is to reflect on using criminal proceedings as a historical source and their use in the classroom, presenting information such as how justice operates and aspects of everyday life. To achieve that objective, the methodology consisted of a literature review related to the contributions of these processes to historiography and history teaching. Using criminal cases as a source allows students to investigate and develop hypotheses about historical knowledge, taking an active attitude in the learning process. Therefore, this documentation contributes to the history discipline by building historical knowledge and stimulating students' critical thinking.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.


