“Black… condemned”:

the use of criminal proceedings in history teaching

Authors

  • Stefany Reis Marquioli Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Ioli Ferreira Santiago Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • Luís Fernando de Souza Alves Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Lucas Matheus Araujo Bicalho Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Guilherme Carvalho Vieira Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Filomena Luciene Cordeiro Reis Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3951

Keywords:

Historiography, Criminal proceedings, Sources, Classroom

Abstract

Judicial files are sources that make it possible to study different contexts and subjects, such as the field of crime in Brazilian slave society. This research objective is to reflect on using criminal proceedings as a historical source and their use in the classroom, presenting information such as how justice operates and aspects of everyday life. To achieve that objective, the methodology consisted of a literature review related to the contributions of these processes to historiography and history teaching. Using criminal cases as a source allows students to investigate and develop hypotheses about historical knowledge, taking an active attitude in the learning process. Therefore, this documentation contributes to the history discipline by building historical knowledge and stimulating students' critical thinking.

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Author Biographies

Stefany Reis Marquioli, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Master in Social History at the Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES). In addition, she has a History degree ​from the Universidade Estadual de Minas Gerais (UEMG / Carangola Unit). Researcher on topics related to the history of women and gender relations. 

Ioli Ferreira Santiago, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Mestra em Patrimônio Cultural, Paisagens e Cidadania pela Universidade Federal de Viçosa (UFV); licenciada em História pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) – Unidade Carangola (2021).

Luís Fernando de Souza Alves, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Mestrando em Arqueologia das Paisagens Culturais pela Universidade de Jaén e Universidade Internacional de Andaluzia. Mestrado em Sociedade, Ambiente e Território (2024) pela Universidade Federal de Minas Gerais. Especialização em Ciências da Religião (2025) e em Orientação Educacional e Supervisão Escolar (2025) pela Faculdade Alcance. Bacharelado em Teologia (2018) pela Faculdade Teológica Batista de Brasília. Licenciatura em História (2022) e licenciando em Letras Inglês pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Lucas Matheus Araujo Bicalho, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Mestrando em História Social pela Universidade Estadual de Montes Claros. Especialização em Educação, Gênero e Sexualidade (2025) e em História do Brasil (2025) pela Faculdade Alcance. Especialização em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (2025) pela Universidade Federal do Piauí.  Licenciado em História (2023) pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Guilherme Carvalho Vieira, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Doutorando em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestre em História Social (2024) e licenciado em Educação Física (2021) pela Universidade Estadual de Montes Claros.

Filomena Luciene Cordeiro Reis, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Estágio pós-doutoral (2023) na Universidade de Uberaba (UNIUBE); doutorado em História (2013) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); mestrado em História (2005) pela Universidade Severino Sombra; pós-graduação lato-sensu em Ciências Sociais (1996) pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) e Gestão da Memória: Arquivo, Patrimônio e Museu (1998) pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG); graduação em História (1994) pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes); graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário UniSant'Anna (2024).

Published

2025-10-23

How to Cite

MARQUIOLI, S. R.; SANTIAGO, I. F.; ALVES, L. F. de S.; BICALHO, L. M. A.; VIEIRA, G. C.; REIS, F. L. C. “Black… condemned”: : the use of criminal proceedings in history teaching. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–15, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3951. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3951. Acesso em: 25 oct. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas