Resources used by pre-service teachers in implementing practices with mathematical modelling activities in the remote context
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.426-449.3617Keywords:
Mathematics Education, Mathematical Modelling, Continuing teacher training, Elementary School, Technological resourcesAbstract
In this paper we present research in which we highlight the resources used by pre-service teacher’s education when implementing practices with mathematical modelling activities in Elementary School classes in a remote context. Resources are understood as means to assist in the development of an activity and modelling is considered an alternative for teaching mathematical content. The practices implemented were planned in a Mathematical Modelling discipline of a master's degree, in 2021, in which the researcher was the teacher-trainer. The data comes from video recordings of the implementations, as well as written records from teachers and their students. The qualitative analysis of the experience that occurred within the scope of the master's degree, supported by the triangulation process took into account teachers in training as subjects, the resources used as objects and the need for its use as a phenomenon. The results revealed that, in the remote context, teachers especially used technological resources to collect data, to communicate and exchange ideas between groups, to address mathematical content and to access student notes. This denotes that technology proved necessary for implementing of practices.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.