Resources used by pre-service teachers in implementing practices with mathematical modelling activities in the remote context

Authors

  • Karina Alessandra Pessoa da Silva Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Campus Londrina/PR - Brasil

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V23.2024.426-449.3617

Keywords:

Mathematics Education, Mathematical Modelling, Continuing teacher training, Elementary School, Technological resources

Abstract

In this paper we present research in which we highlight the resources used by pre-service teacher’s education when implementing practices with mathematical modelling activities in Elementary School classes in a remote context. Resources are understood as means to assist in the development of an activity and modelling is considered an alternative for teaching mathematical content. The practices implemented were planned in a Mathematical Modelling discipline of a master's degree, in 2021, in which the researcher was the teacher-trainer. The data comes from video recordings of the implementations, as well as written records from teachers and their students. The qualitative analysis of the experience that occurred within the scope of the master's degree, supported by the triangulation process took into account teachers in training as subjects, the resources used as objects and the need for its use as a phenomenon. The results revealed that, in the remote context, teachers especially used technological resources to collect data, to communicate and exchange ideas between groups, to address mathematical content and to access student notes. This denotes that technology proved necessary for implementing of practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Alessandra Pessoa da Silva, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Campus Londrina/PR - Brasil

Professora do Magistério Superior, Classe Associado, Nível 2, da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Câmpus Londrina, atuando nos cursos de Engenharia e no Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Ensino de Matemática (PPGMAT). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela Universidade Estadual de Londrina (2000). Especialista em Educação Matemática pela UEL (2007). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela UEL (2008). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (2013). Tem experiência na área de Educação Matemática com ênfase em Ensino e Aprendizagem da Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Modelagem Matemática, Semiótica Peirceana, Registros de Representação Semiótica e Livro Didático. Fez parte do GRUPEMMAT - Grupo de Pesquisas sobre Modelagem Matemática e Educação Matemática da UEL de 2005 a 2021. É uma das coordenadoras do Grupo de Estudos e Pesquisas em Modelagem, Investigação e Tecnologia (GEPMIT) / UTFPR, desde 2015. Trabalhou por 10 anos com preparação e elaboração de obras didáticas de Matemática e de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Membro da diretoria regional da Sociedade Brasileira de Educação Matemática (Paraná) (2013-2019). Coordenadora do GT 10 - Modelagem Matemática - da SBEM (2019-2021).

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4960826662569812

Published

2024-06-24

How to Cite

SILVA, K. A. P. da. Resources used by pre-service teachers in implementing practices with mathematical modelling activities in the remote context. Revista Thema, Pelotas, v. 23, n. 2, p. 426–449, 2024. DOI: 10.15536/thema.V23.2024.426-449.3617. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3617. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

Ciências Sociais Aplicadas