External assessments

implications for pedagogical work in teaching Natural Sciences

Authors

  • Carla Vargas Bozzato Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Rosangela Inês Matos Uhmann Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.3447

Keywords:

External evaluations, Learning assessment, Pedagogical work, Science teaching

Abstract

Assessments have occupied centrality in the agendas of the country's education networks in these first decades of the 21st century. The qualitative approach research aims to investigate the implications of external assessments in the pedagogical work of Natural Science Teaching teachers to reflect the assessment of learning and the teaching-learning process. Thus, the data were obtained from a semi-structured interview with high school teachers from four public basic education schools in the city of Pelotas-RS. The content analysis indicated four categories, namely: i) external assessments and pedagogical practices in Science Teaching; ii) external assessments and Science Teaching; iii) external assessments and learning assessment; and, iv) external assessments and teachers. The results indicate that these assessments are ubiquitous in schools, serving to guide pedagogical work actions, and may lead to curricular reductionism. From the analysis it is noted that these assessments take on a political dimension based on accountability, supervision and control.

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Author Biographies

Carla Vargas Bozzato, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

É doutoranda da Universidade Federal do Rio Grande do Sul no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e da Saúde na linha de pesquisa Investigação Científica: processos de ensino e aprendizagem na escola, na universidade e em laboratório. Também é sócia da Associação Brasileira de Pesquisadores de Ensino de Ciências(ABRAPEC) desde 2013.

Rosangela Inês Matos Uhmann, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Possui Graduação em Ciências, Habilitação Química pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) (2003), Mestrado (2011) e Doutorado em Educação nas Ciências pela UNIJUÍ (2015). Tem experiência na área de Química, com ênfase no Ensino de Ciências, atuando nos seguintes temas: Educação Ambiental; Experimentação no Ensino de Ciências; Avaliação Educacional; Políticas Educacionais e Currículo. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Campus Cerro Largo, RS. Atuando no Curso de Química Licenciatura e no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências (PPGEC), orientando na Linha 1 do Programa da UFFS, Campus Cerro Largo, RS. Coordenou o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação a Docência - PIBID/CAPES, Subprojeto Química até 2018 e subprojeto Biologia até 2019. Coordenou PIBID Química-Física-Biologia (2022-2024). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Matemática (GEPECIEM). Coordenadora de Estágios. Coordenadora Geral da Revista Insignare Scientia (RIS) e Coordenadora adjunta do PPGEC.

Published

2025-09-30

How to Cite

BOZZATO, C. V.; UHMANN, R. I. M. External assessments: implications for pedagogical work in teaching Natural Sciences. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–18, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.3447. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3447. Acesso em: 23 nov. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas