BNCC and cursive writing:
a study on the perceptions of teachers from the municipal network of Lajeado - RS
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.731-742.2319Abstract
The work presents the perceptions of the communal teachers of 1st, 2nd and 3rd years of Lajeado - RS regarding the importance and the obligation of teaching the cursive letter. According to the Common National Curricular Base (BNCC), its teaching is required. In this way, the purpose was to verify what teachers think about it, as well as if they consider it important to know how to read and write using this letter, besides investigating possible skills that are developed with its use. We analyzed theoretical references such as Pro Letramento Material, Cadernos do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa, BNCC, Soares (2015), Camini (2013) and Morais (2012), besides researches with teachers to verify their position. Based on the data and the theoretical framework, we analyzed the teaching of cursive writing, the simultaneous exposure of the student to the letterpress and cursive, the continuity of the demand for the cursive letter, the relationship of the teacher with the cursive writing, as well as the feasibility of their teaching in the 1st and 2nd grades. We observed that teachers consider their teaching important and prefer to use it. They also emphasize that its use stimulates better the brain and improves motor coordination.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.