Physical Education in School and the enforcement of the National Common Curricular Base
eachers' perspective
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.692-711.2175Keywords:
educational discipline, curriculum development, Physical Education teaching, NBCCAbstract
This study aims to analyze the movements, confrontations, and solutions aimed at Physical Education (PE) teachers in the subject curricular development, supported by the assumptions of the National Base Common Curricular (NBCC). Therefore, four teachers who work in a public school participated in an action-research, which the following instruments: a questionnaire, field diary, and interview. Data analysis was based on the discursive textual analysis method. The results indicate that the plans and the assessments could have a better organization, aligning teaching proposals, because the NBCC does not determine the order of the studied content, nor explicitly how the assessments should occur; lack of monitoring of the pedagogical coordinating of the school; there is fragility in understanding and different interpretations about the responsibility of PE; and, the hegemon of the sports as content in PE, which is a factor related to the cultural/motivational aspects of the students. The research that through continuous study and collective discussions, it is possible to deepen understanding of the NBCCs, and, establish a critical relationship, to improve its practical purposes.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.