Accessibility in fashion retail: barriers and possibilities in serving blind consumers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/2594-4398.2022.v6.n8.pp.055-073.2705

Keywords:

Fashion Retail, Acessibility, Blind Consumers

Abstract

The objective of the article is to verify the causes of the lack of accessibility of blind consumers in retail stores for the purchase of clothing. For this, a qualitative and descriptive research was carried out with the application of a questionnaire for 10 blind people in the city of Teresina (BR). The results indicated as obstacles: (I) the lack of signs written in Braille; (II) the presence of stairs without identification; (III) the disposition of aisles with unmarked obstacles; (IV) the difficulty of access to the physical store; (V) the absence of attendants to assist in the reading of clothing labels; and (VI) noncompliance with the norms in force. As possibilities, the following were listed (I) the creation of tactile labels; (II) the development of mobile applications; (III) the adaptation of physical spaces to humanize the access of people with disabilities; and (IV) the training and awareness of attendants, salespeople and professionals who deal with the general public.

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Author Biographies

Jailson Oliveira Sousa, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É mestrando em Design de Vestuário e Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É pós-graduado em Negócios e Stylist de Moda (2016) pelo Centro Universitário Uninovafapi, bem como em Artes e Tecnologia (2019) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). É graduado em Design de Moda (2015) pelo Centro Universitário Uninovafapi. É técnico em Teatro (2017) pela Escola Técnica de Teatro Professor José Gomes Campos.

Valdecir Babinski Júnior, Universidade do Estado de Santa Catarina

É doutorando em Design pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É mestre em Design de Vestuário e Moda (2021) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É pós-graduado em marketing (2018) pela Universidade de São Paulo (USP/ESALQ). É graduado em Moda, com habilitação em Design de Moda (2014), pela Udesc. Atualmente, é professor assistente na Udesc e ministra aulas no bacharelado em Moda.

Lucas da Rosa, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É doutor em Design (2011) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). É mestre em Educação e Cultura (2005) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Moda: Criação e Produção (2002) também pela Udesc. É graduado em Ciências Econômicas (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente, é professor efetivo na Udesc e ministra aulas no bacharelado em moda e no Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa/Udesc).

Icléia Silveira, Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc)

É doutora em Design (2011) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). É mestre em Engenharia da Produção (2003) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), e especialista em Atuação Docente em Nível Superior (1980) pela mesma universidade. Também especialista em Moda (1992) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É licenciada em Geografia (1976) pela UFSC. É professora efetiva da Udesc e ministra aulas no bacharelado em moda e no Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa/Udesc).

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Published

2022-12-31

How to Cite

OLIVEIRA SOUSA, J. .; BABINSKI JÚNIOR, V.; DA ROSA, L.; SILVEIRA, I. Accessibility in fashion retail: barriers and possibilities in serving blind consumers. Poliedro Journal, Pelotas, Brasil, v. 6, n. 8, p. 055–073, 2022. DOI: 10.15536/2594-4398.2022.v6.n8.pp.055-073.2705. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/poliedro/article/view/2705. Acesso em: 22 jul. 2024.