Teacher Professional Development in the light of TPACK Concepts:
reflections on teachers' statements about their own practice during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.384-404.3269Keywords:
Emergency Remote Teaching, Teaching in Mathematics, TPACK model, COVID-19 pandemicAbstract
This article aims to investigate how Middle School Mathematics teachers from the state network of Sergipe and Rio Grande do Sul made use of TPACK ideas in teaching practice during the COVID-19 pandemic, in 2020/2021 and, for this, the qualitative methodological bias was adopted. The data were obtained from a questionnaire applied in Google Forms© with a link sent by WhatsApp©. Subsequently, this information was compiled together with the theoretical contributions of authors who debate about the TPACK model, as well as Continuing Education of Mathematics teachers, Permanent Education and Emergency Remote Learning. From the analysis carried out, it can be seen that teachers still have several difficulties regarding the use of TPACK in the classroom and that, only with an experience in which the pedagogical use of technology is articulated, especially along the molds of TPACK, during the initial, continuing or permanent training of mathematics teachers, will it be possible to enhance the use of technologies in Basic Education with direct implications on teaching practice.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE: Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pela Revista Thema, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.