Teacher Professional Development in the light of TPACK Concepts:

reflections on teachers' statements about their own practice during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Rodrigo Sychocki da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS - Brasil
  • Josefa Taciane Oliveira Souza UFRGS, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT)

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V22.2023.384-404.3269

Keywords:

Emergency Remote Teaching, Teaching in Mathematics, TPACK model, COVID-19 pandemic

Abstract

This article aims to investigate how Middle School Mathematics teachers from the state network of Sergipe and Rio Grande do Sul made use of TPACK ideas in teaching practice during the COVID-19 pandemic, in 2020/2021 and, for this, the qualitative methodological bias was adopted. The data were obtained from a questionnaire applied in Google Forms© with a link sent by WhatsApp©. Subsequently, this information was compiled together with the theoretical contributions of authors who debate about the TPACK model, as well as Continuing Education of Mathematics teachers, Permanent Education and Emergency Remote Learning. From the analysis carried out, it can be seen that teachers still have several difficulties regarding the use of TPACK in the classroom and that, only with an experience in which the pedagogical use of technology is articulated, especially along the molds of TPACK, during the initial, continuing or permanent training of mathematics teachers, will it be possible to enhance the use of technologies in Basic Education with direct implications on teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Sychocki da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre/RS - Brasil

Licenciado em Matemática (2007), mestre em Ensino de Matemática (2012) e doutor em Informática na Educação (2015) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professor (Magistério Superior (MS)) com Dedicação Exclusiva (DE) no DMPA (Departamento de Matemática Pura e Aplicada) do Instituto de Matemática e Estatística (IME) da UFRGS. É professor/orientador (permanente) credenciado ao Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT - UFRGS). Membro da diretoria da SBEM (Sociedade Brasileira de Educação Matemática) regional Rio Grande do Sul na gestão 2018 - 2021 (conselheiro editorial da Revista Educação Matemática em Revista - RS) e segundo secretário na gestão 2021 - 2024. Foi professor efetivo (Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT)) com Dedicação Exclusiva (DE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Caxias do Sul de agosto (2011) até julho (2016) com atuação em cursos de nível básico e superior. As áreas de interesse e pesquisa são: tecnologias digitais no ensino e aprendizagem da matemática, contribuições das teorias cognitivas para a aprendizagem da matemática, modelagem matemática com uso da tecnologia informática, tecnologias digitais na formação docente.

Josefa Taciane Oliveira Souza, UFRGS, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática (PPGEMAT)

Graduada em Matemática pela Faculdade José Augusto Vieira/FJAV e graduada em Pedagogia no Centro Universitário de Maringá/UniCesumar. Especialista em Ensino da Matemática como também em Gestão Escolar pela Faculdade Venda Nova do Imigrante/FAVENI e Recursos Hídricos e Meio Ambiente/UFS. Atualmente mestranda em Ensino de Matemática na UFRGS.

Published

2023-07-05

How to Cite

SILVA, R. S. da; SOUZA, J. T. O. Teacher Professional Development in the light of TPACK Concepts:: reflections on teachers’ statements about their own practice during the COVID-19 pandemic. Revista Thema, Pelotas, v. 22, n. 2, p. 384–404, 2023. DOI: 10.15536/thema.V22.2023.384-404.3269. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/3269. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas