Assessment
Historical contexts, conceptions and traditions in Science Teaching
DOI:
https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2955Keywords:
Assessment, Science Teaching, Evaluation Phases, Education ScienceAbstract
In this study, we want to share our doubts, anxieties and conceptions about assessment. From an analysis of historical contexts, it was possible to identify some conceptions and traditions of evaluation, as well as how they materialize in the classroom. The work brings the main characteristics of four historical moments of assessment: measurement phase, defined objectives, value judgment and negotiation. Many evaluative actions experienced in current school contexts, more specifically in science teaching, have been happening for many decades in the same way, and, as teachers today, we seek ways to break with these practices. At the end of this study, contrary to what we intended, doubts and anxieties remain; but now it was possible to identify ourselves as students, teachers and researchers in this evaluation process, aware of the genesis of assessment in science teaching, allowing us to reflect on our experiences and conventions.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O autor responsável pela submissão representa todos os autores do trabalho e, ao enviar o artigo para a revista, está garantindo que tem a permissão de todos para fazê-lo. Da mesma forma, assegura que o artigo não viola direitos autorais e que não há plágio no trabalho. A revista não se responsabiliza pelas opiniões emitidas.
A Revista Thema é de acesso aberto (Open Access), sem que haja a necessidade de pagamentos de taxas, seja para submissão ou processamento dos artigos. A revista adota a definição da Budapest Open Access Initiative (BOAI), ou seja, os usuários possuem o direito de ler, baixar, copiar, distribuir, imprimir, buscar e fazer links diretos para os textos completos dos artigos nela publicados.
Todos os artigos são publicados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional. Os autores mantém os direitos autorais sobre suas produções, devendo ser contatados diretamente se houver interesse em uso comercial dos trabalhos.


