Assessment

Historical contexts, conceptions and traditions in Science Teaching

Authors

  • Jessica Pavao Antoniassi Universidade Estadual de Marigá - UEM
  • Edson José Wartha Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.15536/revistathema.24.2025.2955

Keywords:

Assessment, Science Teaching, Evaluation Phases, Education Science

Abstract

In this study, we want to share our doubts, anxieties and conceptions about assessment. From an analysis of historical contexts, it was possible to identify some conceptions and traditions of evaluation, as well as how they materialize in the classroom. The work brings the main characteristics of four historical moments of assessment: measurement phase, defined objectives, value judgment and negotiation. Many evaluative actions experienced in current school contexts, more specifically in science teaching, have been happening for many decades in the same way, and, as teachers today, we seek ways to break with these practices. At the end of this study, contrary to what we intended, doubts and anxieties remain; but now it was possible to identify ourselves as students, teachers and researchers in this evaluation process, aware of the genesis of assessment in science teaching, allowing us to reflect on our experiences and conventions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jessica Pavao Antoniassi, Universidade Estadual de Marigá - UEM

Bacharela e licenciada em Química pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Química pelo Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Estadual de Maringá (PQU/UEM) com destaque para o tema de alimentos funcionais. Doutora em Educação para a Ciências e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (PCM/UEM) com ênfase em avaliação no Ensino de Ciências. Especialista em Tecnologias Aplicadas ao Ensino a Distância pelo Centro Universitário Cidade Verde (UniCV). Atua como docente do Centro Educacional Axia e no Centro Universitário Cidade Verde (UniCV). Coordena os cursos de licenciatura em Ciências Biológicas, em Física, em Matemática e em Química na modalidade EaD do Centro Universitário Cidade Verde (UniCV).

Edson José Wartha, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Licenciado em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (Florianópolis, SC), em 1998. Mestre pelo programa Interunidades em Ensino de Ciências na Universidade de São Paulo (USP) em 2004. Doutor pela UPS em 2013. Atuou como como professor na Universidade Estadual de Maringá (UEM) em 2004 e docente na Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC - Ilhéus, BA) de 2005 – 2008. Desde 2008 atua como docente na Universidade Federal de Sergipe (UFS) no Departamento de Química. Em 2014, passa a integrar o corpo docente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIMA/UFS), vindo a estar na coordenação do PPGECIMA de 2017 até os dias atuais. Atualmente é coordenador do projeto de Residência Pedagógica (Química/UFS), Coordenador Geral da RENOEN, Coordenador odo Polo Acadêmico RENOEN/UFS, Professor Associado III do DQI/UFS.

Published

2025-10-15

How to Cite

ANTONIASSI, J. P.; WARTHA, E. J. Assessment: Historical contexts, conceptions and traditions in Science Teaching. Revista Thema, Pelotas, v. 24, n. 2, p. 1–14, 2025. DOI: 10.15536/revistathema.24.2025.2955. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/2955. Acesso em: 7 dec. 2025.

Issue

Section

Ciências Humanas