Ensino de Arithmetica – parte theorica

um livro do padre jesuíta Luiz Schuler do início do século XX

Authors

  • Malcus Cassiano Kuhn Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Câmpus Lajeado. http://orcid.org/0000-0002-6001-2324
  • Silvio Luiz Martins Britto Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS.

DOI:

https://doi.org/10.15536/thema.V19.2021.774-801.1963

Abstract

The theme of this article is part of the History of Mathematical Education. It is a qualitative and documentary study, supported by Bardin's content analysis, to approach an arithmetic book written by Jesuit priest Luiz Schuler, published in 1904. The German Schuler circulates through schools of the Order of the Jesuits in southern Brazil, teaching Mathematics, Philosophy and Languages. He authored four books on arithmetic and one on algebra. The book Teaching of Arithmetic - theory part - covers: whole numbers, fractions, powers and roots, measures, ratios and proportions, applications of proportions - rule of three, interest, discounts and proportional division - progressions, logarithms, mixing rule and alloy and exchange. The author presents this mathematical knowledge in a theoretical way, through definitions and examples, without proposing the resolution of exercises. The mathematical knowledge is contextualized in the study units that involve applications of proportions, through problem situations related to the students' experience, highlighting the commercial context of the time, but in a reduced way, as it is a compendium that excels in concepts and procedures calculation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Malcus Cassiano Kuhn, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense - Câmpus Lajeado.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM, na Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Chefe do Departamento de Ensino, Pesquisa e Extensão do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Coordenador do Polo UAB do IFSul Câmpus Lajeado/RS.

Membro da Câmara de Ensino do IFSul.

Membro titular da Câmara de Pesquisa, Inovação e Pós-graduação do IFSul, representando a grande área de Ciências Exatas e da Terra.

Membro titular do Conselho Editorial da Editora IFSul.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Líder do Grupo de Pesquisa Estratégias de Ensino para Educação Básica e Profissional.

Silvio Luiz Martins Britto , Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS.

Doutor em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Estágio Pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática – PPGECIM – da Universidade Luterana do Brasil – ULBRA/Canoas/RS.

Professor das Faculdades Integradas de Taquara – FACCAT/Taquara/RS.

Membro do Grupo de Pesquisas sobre Formação de Professores de Matemática – GPFPMat.

Published

2021-12-28

How to Cite

KUHN, M. C.; MARTINS BRITTO , S. L. Ensino de Arithmetica – parte theorica: um livro do padre jesuíta Luiz Schuler do início do século XX. Revista Thema, Pelotas, v. 19, n. 3, p. 774–801, 2021. DOI: 10.15536/thema.V19.2021.774-801.1963. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1963. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Ciências Humanas